Zorgverzekeraar Achmea maakt werk van de ontwikkeling van uitkomstindicatoren. Om de meningen in het veld te peilen is Achmea in samenwerking met Skipr en MedNet een digitale dialoog over het onderwerp gestart.
Het meten van kwaliteit van zorg neemt de laatste jaren een steeds hogere vlucht. Vooralsnog worden daarbij vooral structuur- of procesindicatoren gehanteerd. De veronderstelling is dat het systematisch registreren van structuren en processen zowel een maatstaf als garantie voor de kwaliteit van zorg is. Het gevaar is dat dergelijke registratiesystemen zich van de werkelijkheid los zingen en de vorm aannemen van statische checklijstjes. “Veel systemen raken vroeg of laat naar binnen gekeerd en hebben de neiging uit te dijen en de verbinding tussen de subsystemen uit het oog te verliezen”, stelt Robbert Huijsman, senior manager Zorginkoop van Achmea, in een bijdrage aan de digitale dialoog. “De vele indicatorensets, kwaliteitslijsten en externe keurmerken hebben allemaal min of meer sterke claims als het gaat om uitgangspunten als evidence-based robuustheid, maar de keerzijde is dat er steeds weer nieuwe modellen en systemen komen die men vanwege het draagvlak liever stapelt bovenop de al aanwezige zaken in plaats van ze te vervangen.”
Energie
Geleid door de vraag wat nu uiteindelijk het resultaat voor de klant is wil Achmea een volgende stap zetten en op zoek gaan naar bruikbare uitkomstindicatoren. “Wie krijgt nu echt energie van al die procesbeschrijvingen?”, vraagt Huijsman zich af. “Kan het niet wat pragmatischer? Organiseer kwaliteitsmanagement zo dicht mogelijk op de directe relatie tussen klant en medewerker. Dan wordt kwaliteitsverbetering gewoon een mentaliteit in plaats van een complex systeem.”
Urgentie
Bij de ontwikkeling van uitkomstindicatoren zoekt Achmea nadrukkelijk de dialoog met het veld. “We worden geconfronteerd met een aantal grote problemen die we alleen met elkaar kunnen oplossen”, licht Marjolein Verstappen, directeur Zorginkoop van Achmea, de noodzaak van dialoog toe. “Wat weten we van de kwaliteit van de geleverde zorg? Hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren bij een groeiende vraag? Voor het verkrijgen van een goed beeld van de zorgbehoefte en de wijze waarop het zorgaanbod daarop inspeelt is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Een cruciale voorwaarde voor deze samenwerking is een gedeeld doel en een gedeelde urgentie om dit doel na te streven. We hebben elkaar echt nodig.”
Gezondheidsdoelen
Achmea staat niet alleen in het streven om werk te maken van uitkomstindicatoren. Ook de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) pleitte onlangs in het rapport ‘Sturen op gezondheidsdoelen’ voor uitkomstindicatoren. Daarnaast vindt het onderwerp weerklank in politiek Den Haag, getuige ondermeer de oproep van VVD-Kamerlid Anne Mulder in zijn blog op Skipr.