De Actie-agenda 3.0, Een lijst practische aandachtspunten voor het verbeteren van kwaliteitsregistratie die tijdens het Achmea congres 2013 ‘zorguitkomsten’ is gepresenteerd, is een tastbaar bewijs van de verbeterhonger in de zorg. Dat stelt Robbert Huijsman, senior manager Kwaliteit & Innovatie bij Achmea, divisie Zorg & Gezondheid.
In de actie-agenda staan praktische punten om kwaliteitsregistratie in de zorg te verbeteren. Zo moeten bijvoorbeeld ict-ers van het begin af aan betrokken worden in projecten voor het ontwikkelen en verbeteren van uitkomstindicatoren. Huijsman vindt dit een heel terecht punt: “Als je ze wilt betrekken nadat je je plannen hebt gemaakt, ben je wéér drie jaar verder.”
Vertrouwen
De actie-agenda is samen met de deelnemers aan het congres samengesteld en dient als leidraad voor de volgende stappen die gezet gaan worden in de kwaliteitsregistratie. Olivier Gerrits, directeur Verkoop & Marketing bij Achmea Zorg & Gezondheid ziet in de punten voor de actieagenda een bevestiging dat de zorgverzekeraar op de goede weg is. Toch blijven er nog steeds lastige hobbels die genomen moeten worden. Gerrits: “Het lastigste is dat registratie pas werkt als er wederzijds vertrouwen is tussen de partijen. Niet alleen in de intenties, maar ook in de competenties.”
Voortgang
Huijsman beloofde tijdens het congres om volgend jaar de voortgang van de actie-agenda te presenteren. “Er zijn nu 56 verschillende registraties. Volgend jaar wil ik bereikt hebben dat er regie is gezet op de registraties. Gebruikers moeten zeggen wat ze willen hebben, maar het blijven de professionals die ze maken en vullen. Daar wil ik volgend jaar ook een slag in gemaakt zien.”
Bekijk ook de video-interviews met Robbert Huijsman en Olivier Gerritsen waarin zij dieper ingaan op de actie-agenda en de doelen voor de komende tijd voor het programma kwaliteit van zorg.
De actie-agenda 3.0:
- Met patiënten samen beschikbare kwaliteitsinformatie vertalen naar voor hen bruikbare informatie
- Betrek ICT-ers in projecten vanaf het begin bij het ontwikkelen en meten van uitkomstindicatoren
- Samenwerking voorkomt een woud aan indicatoren die niet vergelijkbaar zijn met elkaar (eenheid van taal en rapportage)
- Maak het leuk en laat resultaten zien: realtime terugkoppelen, voor zorgverlener en patiënt
- Enkelvoudige registratie is meervoudig gebruik: registratie is een tool, geen doel
- Creëer contactmomenten tussen zorgverleners, patiënten en zorgverzekeraar is randvoorwaarde voor begrip
- Werk samen met de 80% die graag wil!
- Registraties moeten deel van informatiebehoefte leveren is toegevoegde waarde van registreren
- Richt zorginkoop vooral op het verbeteren van kwaliteit van zorg, niet op het afrekenen