Een op de vijf jonge gebruikers van ADHD-medicatie slikt een middel als methylfenidaat om niet-medische redenen, bijvoorbeeld om de schoolprestaties tijdens examenperiodes te verbeteren. Ook het verminderen van stress, beter contact kunnen maken, je lekkerder of high voelen zijn redenen om de middelen te gebruiken.
Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht, meldt het Pharmaceutisch Weekblad. De UU voerde het onderzoek uit op zes scholen in de provincie Utrecht om inzicht te krijgen in het gebruik van stimulerende middelen door middelbare scholieren, zoals ADHD-geneesmiddelen, drugs en alcohol . Bijna achthonderd leerlingen tussen 11 en jaar vulden in de periode april-juni 2014 een online vragenlijst in over het gebruik van genoemde middelen in de twaalf maanden daarvoor.
6 Procent van hen gebruikte ADHD-medicatie. Negen jongeren gaven aan deze middelen niet op recept van een arts te hebben gekregen. “Extrapolatie van deze cijfers naar middelbare scholieren in heel Nederland suggereert dat er mogelijk 11.000 ‘recreatieve’ gebruikers van ADHD-geneesmiddelen zijn, oftewel twintig procent van alle gebruikers van ADHD-medicatie”, aldus de onderzoekers. Het aantal is waarschijnlijk nog hoger wanneer ook naar volwassenen en jongere kinderen gekeken wordt.
Opvallend
De onderzoekers noemen het opvallend dat vooral jongeren van Nederlandse afkomst (96 procent) de vragenlijst invulden en dat het merendeel afkomstig was uit havo- (23 procent) of vwo-klassen (42 procent). Het onderzoek is daarmee niet geheel representatief voor alle Nederlandse scholieren. Uit andere studies blijkt namelijk dat laagopgeleide mensen vaker drugs gebruiken, waardoor de kans groot is dat ook het mogelijk recreatief gebruik van methylfenidaat in deze groep hoger is.
De cijfers uit dit onderzoek laten zien dat de prevalentie van recreatief ADHD-medicatiegebruik in Nederland lager is dan in de Verenigde Staten en Canada, waar eerder studies werden uitgevoerd onder scholieren en studenten. Het gebruik van medicatie voor ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen onder zowel kinderen en tieners als volwassenen. De stoornis wordt gekenmerkt door concentratieproblemen, onrust (zowel geestelijk als lichamelijk) en impulsief gedrag.