De naleving van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen door ziekenhuizen is sterk teruggelopen. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De ILT, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, baseert haar constatering op signalen van de sector en eigen onderzoek. Het gaat met name om het beschikken over een veiligheidsadviseur en de opleidingsvereisten voor werknemers. Ook gaat het steeds vaker mis met het labellen van gevaarlijk afval. De juiste verpakkingsvoorschriften kunnen in geval van een calamiteit van levensbelang zijn voor hulpverleners, aangezien ze hun optreden afstemmen op de etikettering.
Onwetendheid
De ILT gaat er niet vanuit dat er de gemankeerde naleving van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen opzet in het spel is. De inspectie vermoedt dat er vooral sprake is van onwetendheid en kennisverlies. Dankzij intensieve handhaving en voorlichting was de omgang met gevaarlijke stoffen in de periode van 2002 tot en met 2006 juist aanzienlijk toegenomen. Om de ziekenhuizen weer bij de les te krijgen gaat de ILT in de tweede helft van 2012 gerichte bedrijfsinspecties uitvoeren bij ziekenhuizen.
Kans
“Het is ons er niet om te doen om zoveel mogelijk boetes uit te delen, maar om een veilige afvoer van gevaarlijke stoffen”, licht een woordvoerster de campagne toe. “Daarom geven we ziekenhuis eerst de kans om na te gaan hoe ze hun zaken geregeld hebben.”
Gevaarlijk afval afkomstig uit ziekenhuizen bestaat uit verschillende soorten bedrijfs- en chemisch afval. Hieronder kunnen chemische en besmettelijke stoffen zitten die al in zeer kleine hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en het milieu.