In een op de vier apotheken krijgen baliemedewerkers te maken met klanten die agressief worden wanneer een bepaald geneesmiddel niet beschikbaar is. Driekwart van de apothekersassistenten heeft dagelijks te maken met klachten van patiënten door tekort aan medicijnen.
Dat blijkt uit een peiling onder de assistenten in opdracht van brancheorganisatie KNMP. Die denkt dat het voorkeursbeleid van zorgverzekeraars de oorzaak van de problemen is. Zij kiezen vaak voor geneesmiddelen met een gunstiger prijs, wanneer bijvoorbeeld een octrooi verloopt en zich meerdere aanbieders van een identiek medicijn melden.
Bedreigingen
Het gaat om zowel verbaal als fysiek geweld. “Dreigen, schreeuwen, schelden en spugen”, aldus de onderzoekers. Er wordt geregeld hard met de vuist op de balie geslagen door klanten en personeel krijgt soms persoonlijke bedreigingen naar het hoofd geslingerd.
Vorig jaar ging het volgens de apothekersorganisatie om 625 medicijnen. “In de eerste helft van dit jaar zijn al 369 definitieve en tijdelijke tekorten genoteerd. Indien deze trend zich voortzet, komt de teller over dit jaar ruim boven de zevenhonderd uit.” Het gaat onder meer om Thyrax Duotab (schildklier) en dexamfetamine (ADHD). (ANP)