Het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis is onderscheiden met de Gouden Oor Award Zorg. Het borstkankerziekenhuis heeft de zorg geïnnoveerd door niet de medische ingreep, maar de klantbeleving centraal te zetten.
Voor de jury van de prijs gaf de specialisatie op klantbeleving in alle geledingen van het ziekenhuis de doorslag. Alle aandacht is gericht op de emotie van de klant, en dat klinkt volgens de jury in de hele patient journey door. Er zijn geen wachtruimten, waardoor de organisatie afspraken stipt moet nakomen. Alle tafels in de spreekkamers zijn rond, waardoor de dokter nooit tegenover de patiënt zit. Laptops blijven bij een gesprek altijd dicht zodat alle aandacht naar de patiënt uitgaat.
Verder komt een patiënt nooit meer terug in de kamer waar ze slecht nieuws moest vernemen. De kamers zijn als hotelkamers ingericht en bieden ook ruimte aan de partner. Tweemaal per dag bespreekt een vast team van specialisten en verpleegkundigen alle patiënten. Hierdoor krijgen patiënten zeer snel duidelijkheid over de diagnose. Een concept dat helemaal is afgestemd op de stem van de klant wat zich vertaalt in de resultaten.
Effectief luisteren
Bronovo, Equipe Zorgbedrijven en GGz Breburg werden als runner up beloond met een Gouden OorKonde. De Gouden Oor Award Zorg is de prijs voor organisaties die het meest effectief luisteren naar mensen die zorg gebruiken. De prijs is bedoeld om inzichten en goede voorbeelden rondom klantbeleving in de zorg te delen. De jury bestaat uit Corine Jansen, Irene Muller-Schoof, Hein Dekker, Jan Vesseur en Ruud Koolen. Organisaties die hun casus willen inbrengen voor de Gouden Oor Award Zorg 2016, kunnen zich melden via info@goudenoor.nl.