Een gebrek aan personeel en een hoge werkdruk dwingen ziekenhuizen ertoe om de beschikbare menskracht zo slim mogelijk in te zetten. Gelre ziekenhuizen heeft samen met SAS en KPMG een AI-model ontwikkeld dat daarbij moet helpen. Op basis van een grote hoeveelheid data berekent het algoritme de verwachte toestroom op de IC. Is die hoog, dan kan de organisatie extra personeel inzetten. Is de toestroom naar verwachting laag, dan kunnen minder mensen ingeschakeld worden.
“In het elektronisch patiënten dossier (epd) wordt heel veel belangrijke informatie vastgelegd, maar het is voor de zorgprofessional onmogelijk om dit voor alle patiënten continu in de gaten te houden”, zegt intensivist Nicolas Schroten van het ziekenhuis. “Hier kan AI ons helpen. Door tijdig een waarschuwing te geven en de essentiële gegevens te filteren, die nodig zijn om vooruit te plannen. Hierdoor kunnen we betere zorg leveren, voor meer patiënten en voorkomen dat personeel uitvalt door overbelasting.”
Algoritme voorspelt toestroom op IC Gelre ziekenhuizen
Gelre ziekenhuizen heeft een artificial intelligence (AI)-model ontwikkeld dat de instroom op de IC voorspelt. De organisatie denkt door inzet van het model beter de personele bezetting van de afdeling te kunnen regelen.
Peter Koopman
Algoritmen zijn op feiten uit het verleden gebaseerd. Interessant, maar in het nu kunnen andere gegevens dominant zijn. De “stuurman” zal in het heden moeten (be)sturen.
J Vandenberg
Wat een triest gegeven.
Tijd en geld investeren in algoritme omdat er geen personeel is. We worden steeds gekker. Elke vorm van persoonlijk begeleiden wordt door de tijd uitgefilterd. Risicomanagement in de plaats.
Het is echt wel tijd voor een herwaardering mens en personeel.
Maar dan zonder KPE en -zoek het maar uit cultuut- waar iedereen ziek van wordt. Goede begeleiding, scholing en aandacht geeft wel personeel.