De Alzheimer Experience heeft de prestigieuze Japan Prize gewonnen in de categorie Best Innovative Media. De prijs werd afgelopen weekend uitgereikt in Tokio in aanwezigheid van Z.K.H. Kroonprins van Japan, Naruhito.
Initiatiefnemer van de prijs is de Japanese Broadcasting Organization die wereldwijd kwaliteit van educatieve programma’s wil bevorderen ten behoeve van de ontwikkeling van internationale samenwerking en wederzijds begrip. De Japan Prize bestaat sinds1965 voor het eerst uitgereikt.
De Alzheimer Experience
De Alzheimer Experience is een interactieve mediaproductie, die de mogelijkheid biedt je te verplaatsen in de belevingswereld van mensen met dementie en hun omgeving. Hierdoor groeit het begrip voor wat mensen met dementie meemaken en dit leidt aantoonbaar tot betere zorg.
De Alzheimer Experience laat je in 22 scènes het leven volgen van twee hoofdpersonen met dementie door alle stadia van de ziekte, waarbij je zelf kunt kiezen vanuit wiens perspectief je de scène beleeft. Vanaf de première in Nederland op 30 mei 2011 hebben meer dan 150.000 unieke bezoekers de weg weten te vinden naar de Alzheimer Experience.
De Alzheimer Experience is een initiatief van wetenschapper Anne-Mei The en conceptontwikkelaar en ervaringsdeskundige Marco Ouwehand. Alzheimer Nederland is intensief betrokken geweest bij de inhoud. Het Trimbos Instituut deed in opdracht onderzoek naar de belevingen van mensen met dementie. De Alzheimer Experience is geproduceerd door Submarine. Paula van der Oest schreef het scenario en voerde de regie.
In Nederland hebben 250.000 mensen een vorm van dementie. 750.000 Mantelzorgers en 450 duizend professionals in de zorg hebben dagelijks te maken met de gevolgen van deze ziekte.