De gemeente Amsterdam staat geen reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen en jongeren in metrostations meer toe. Het verbod gaat op 1 januari volgend jaar in en geldt voor alle 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn.
De maatregel vloeit voort uit het lidmaatschap van de Alliantie Stop Kindermarketing. De gemeente pakt als eerste de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. Daar vallen ook de metrostations onder. In het nieuwe reclamecontract voor de metrostations staat dat adverteerders geen reclame meer mogen maken voor ongezonde producten gericht op kinderen of jongeren tot achttien jaar.
Gezonde leefstijl
Amsterdam loopt voorop in de aanpak van overgewicht en obesitas, zowel in preventie als in zorg voor kinderen die al te zwaar zijn. Het doel is een gezonde leefstijl voor alle kinderen in de stad. De gemeente werkt hiervoor samen met de GGD en vele partners op het gebied van sport en bewegen, gezonde voeding, school, buurt, welzijn, zorg en een gezonde openbare ruimte.