Artsen en zorggebruikers zijn het nog steeds niet eens over het belang van keuze-informatie en meebeslissen bij medische ingrepen. Dit blijkt uit onderzoek van Nivel.
Het onderzoek vormt een herhaling van een enquête uit 2003. In de aanloop naar het nieuwe zorgstelsel wilden de KNMG en het NIVEL ondermeer weten hoe artsen en zorggebruikers tegen onderwerpen als marktwerking aankeken. De meeste patiënten (85 procent) vinden dat ze precieze informatie over de kwaliteit van artsen en ziekenhuizen moeten hebben weten om te kunnen kiezen. Artsen zijn hier veel minder vaak van overtuigd (50 procent), net zoals in 2003.
Meebeslissen
De aandacht voor keuze-informatie en transparantie van de kwaliteit, heeft volgens zowel zorggebruikers als artsen nog niet geleid tot meer kennis over de kwaliteit van voorzieningen. Van de artsen vindt 70 procent dat patiënten nu al meebeslissen over hun zorg, tegenover 38 procent van de zorggebruikers. Ook dit verschil in beleving bestond al in 2003.
Medische gegevens
Vier vijfde van de zorggebruikers en de helft van de artsen vindt dat het medisch dossier eigendom moet zijn van de patiënt. Beiden hebben niet al te veel vertrouwen in veilige elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. Op een schaal van 1 tot 10 (heel weinig respectievelijk heel veel vertrouwen) geven zorggebruikers een 5,6 en artsen een 4,9.
Leefstijladvies
Voor ongevraagd advies van artsen over bijvoorbeeld roken, drinken, voeding, onveilig vrijen en lichaamsbeweging is zowel onder artsen (84 procent) als onder zorggebruikers (75 procent) veel draagvlak. Maar evenals in 2003 zien zorggebruikers veel meer dan artsen als probleem dat artsen niet met elkaar samenwerken en naar patiënten luisteren. De helft van de artsen denkt dat zij kunnen aanvoelen wat problemen voor de patiënt betekenen, tegenover slechts 22 procent van de zorggebruikers.
Commercialisering
Het aantal voorstanders van commercialisering in de zorg is klein bij zowel zorggebruikers als artsen, en is licht gedaald ten opzichte van 2003. Slechts een klein deel van beide groepen vindt dat concurrentie in de zorg tot een hogere kwaliteit van zorg leidt.