Het Belgische bedrijf Gendia, dat voor veel Nederlandse vrouwen de NIPT-test uitvoert, gebruikt persoonlijke medische gegevens voor commerciële doeleinden. Dat stelt nieuwszender BNR na eigen onderzoek van BNR.
Vrouwen die bij de test aangeven dat er kanker in de familie voorkomt, worden daarna benaderd voor een preventieve kanker-screening. Die test kost 359 euro. Gendia overtreedt hiermee Nederlandse en Europese privacywetgeving, zeggen gezondheidsrechtexperts en juristen tegen BNR.
Voor het gebruik van persoonlijke (medische) gegevens voor andere doeleinden moet altijd expliciet toestemming gevraagd worden. Dat is in dit geval niet gebeurd, aldus BNR.
De Nederlandse Patiëntenfederatie noemt de werving voor een preventieve kankerscreening ‘hoogst onbehoorlijk’ en ‘zeldzaam kwalijk’.
Directeur Patrick Willems van Gendia zegt dat het zijn plicht is als klinisch geneticus om de vrouwen op de risico’s en de kankertest te wijzen. Hij ontkent dat hier sprake is van koppelverkoop of het schenden van medische privacygegevens.