Eerder tijdens de coronacrisis kwam het online contact vaker voor dan nu. “Liever een videoconsult dan helemaal geen contact, is de houding van instelling en cliënt”, zegt Gerjan Prins, strategisch innovatiemanager bij VGZ. De ontwikkeling heeft volgens hem ook verschillende voordelen. “Mensen ervaren meer regie als ze contact kunnen hebben met een behandelaar op het moment dat ze het nodig hebben, in hun vertrouwde omgeving. De verschuiving naar digitaal heeft ook een positief effect op wachttijden.” Hij schat dat, als coronacrisis afgenomen is, circa een op de vier van de therapeutische contacten online blijft plaatsvinden. (ANP)
Behandelaars en verzekeraars: ‘Online ggz is blijvertje’
Therapeuten op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg (ggz) praten aanzienlijk vaker online met hun patiënten. Het is op dit moment 30 procent meer dan een jaar geleden, toen er nog geen coronacrisis was, melden zorgverzekeraar VGZ en ggz-behandelaars. Ze verwachten dat deze verandering min of meer blijvend zal zijn.
Reageer op dit artikel