Zorgaanbieder Beweging 3.0 en Hago Zorg starten per 1 oktober 2013 een samenwerking voor de intramurale schoonmaak dienstverlening. Met de overeenkomst wil wil Beweging 3.0 zich op facilitair gebied voorbereiden op de toekomstige ontwikkelingen in de intramurale dienstverlening.
Jan Jans, manager facilitair bedrijf van Beweging 3.0 vertelt dat Hago Zorg na een aanbesteding bij vier bedrijven is gekozen. “Je kijkt in de veranderende markt niet alleen naar wie het meeste de vierkante meters schoon kan maken, maar ook naar welke partij een goede visie heeft op toekomstige ontwikkelingen in de markt voor intramurale zorg. Met name met het oog op het scheiden van wonen en zorg en de extramuralisering heeft Hago Zorg een aantal concepten in ontwikkeling en in uitvoering waarvan wij denken dat deze goed bij onze organisatie passen.”
Actief meedenken
“In de komende jaren zal de markt veranderen van een business to business markt naar een consumentenmarkt”, stelt Sander Hummeling van Intrakoop die de aanbesteding heeft begeleid. “Beweging 3.0 wilde een schoonmaakleverancier die actief meedenkt over de toekomstige ontwikkelingen van het facilitaire bedrijf van een zorgorganisatie. Schoonmakers moeten niet meer alleen de schoonmaak doen, maar ook oog hebben voor klantcontact en actief sturen op klanttevredenheid.” Jans: “Het zal in de toekomst veel minder gaan om het schoonmaken van gebouwen, maar de individuele zorg wordt steeds belangrijker. Een schoonmaker kan dus ook gevraagd worden om een glaasje drinken in te schenken.”
Zelfredzaamheid
Margot van Leijen, commercieel directeur van Hago Zorg, stelt dat met de overeenkomst een verandering wordt gemaakt van een facilitaire uitvoerder naar een facilitaire regie organisatie, waarbij de dienstverlening aan bewoners centraal staat. “Wij kijken naar wat wij, naast het standaard schoonmaakwerk die via Beweging 3.0 is ingekocht, nog meer kunnen aanbieden aan aanvullende schoonmaak- en andere diensten. Onze teamleiders krijgen straks een smartphone waarin alle extra afgenomen diensten ingevoerd kunnen worden. Die zaken worden vervolgens doorgestuurd naar het centrale facturatiesysteem van Beweging 3.0, waarna er per persoon een factuur uit komt rollen. Met deze aanvullende dienstverlening willen wij het dagelijks leven een stukje aangenamer maken voor de bewoners en tegelijkertijd ook de zelfredzaamheid stimuleren.”