Business concept: Folder on digital background, Achievement, Branding, Computer Monitor, Card Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
De stijging van de ICT-kosten in de zorg zet door. Dit is mede te danken aan grote, alomvattende EPD-implementaties, waar in het verleden vaak gekozen werd voor stapsgewijze, modulaire invoering. Dat constateert adviesbureau M&I/Partners in de tiende van de ICT Benchmark Ziekenhuizen.
“Nieuwe EPD-implementaties zijn de laatste jaren meestal gebaseerd op een ‘big-bang scenario’ met uitgebreide functionaliteiten”, aldus M&I. “In het verleden werden EPD’s zelf ingericht en groeiden zij in de tijd door jaarlijks modules toe te voegen. Hierdoor kenmerken nieuwe EPD-implementaties zich door hogere kosten.”
Personeel
De gemiddelde ICT-kosten per medewerker zijn gestegen van bijna 5200 euro vorig jaar naar ruim 5600 euro per jaar. De ICT-kosten bedragen inmiddels bijna 5 procent van de omzet. Met name het aandeel van de software en ICT-personeelskosten groeit en is toegenomen tot 75 procent van de totale ICT-kosten. De softwarekosten nemen toe doordat ziekenhuizen steeds meer gebruik maken van applicaties voor de uitvoering van hun primaire en ondersteunende processen.
Naast het EPD zetten ziekenhuizen software in voor bijvoorbeeld de acquisitie van beeldmateriaal (PACS1&2), een zorgverleners- en/of patiëntportaal en voor logistieke toepassingen. Het gebruik van steeds meer software en de hiermee gemoeide digitalisering van werkprocessen leiden tot een grotere behoefte aan personeel voor het beheer en hogere eisen aan ICT-volwassenheid.
ICT-volwassenheid
In die ICT-volwassenheid zitten nog altijd grote verschillen, constateert M&I. Nog altijd 30 procent van de gebenchmarkte deelnemers vallen in de categorie ‘achterblijvers’. Deze groep is nog vooral bezig met substitutie bestaande processen, zoals het digitaal vastleggen van gegevens (vooral administratie en basaal dossier).
Ruim 40 procent van de deelnemers bevindt zich in ‘het peloton’ en is bezig met digitale dossiervoering en bijbehorende zorgprocessen, waarmee die gegevens intern kunnen worden gedeeld. Met behulp van het EPD optimaliseren veel ziekenhuizen momenteel de kwaliteit en efficiency.
Een kleine 30 procent kan worden aangemerkt als ‘koplopers’. Zij zijn bezig met het delen van digitale informatie buiten de muren van het ziekenhuis en in de keten, bijvoorbeeld met de eerste lijn of voor de patiënt via patiëntportalen. Een kleine 30% van deelnemers zit al in de derde trap en vormen daarmee de koplopers.