Beeld: anyaberkut / Getty Images / iSto
Eind mei had Bravis al de technische aansluiting rond waarmee patiënten in staat worden gesteld hun eigen gegevens op te halen via een persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo). Om aan de eisen te voldoen, moet het systeem echter ook gebruikt worden. Een maand lang moet minimaal 5 procent van de patiënten die contact hebben met het ziekenhuis via een pgo de eigen medische gegevens ophalen. In het geval van Bravis komt dat neer op zo’n 2500 inlogs. Die norm heeft het ziekenhuis op 19 juli gehaald.
Deadline
De deadline om deze norm te halen stond oorspronkelijk op 30 september van dit jaar. Deelnemende ziekenhuizen die dit niet haalden, zouden een subsidie van 190 duizend euro terug moeten storten. Aangezien vrijwel geen enkel ziekenhuis de deadline leek te halen, besloot de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) de deadline te verschuiven naar komend jaar. Dat betekende de zoveelste vertraging voor de uitrol van pgo’s, nadat eerder onder andere de huisartsen meer tijd nodig hadden.
Onlangs spraken alle pgo-ontwikkelaars nog hun ongenoegen uit over de gang van zaken en de onwillige houding van veel zorgorganisaties. De talloze vertragingen en het verdampen van zo’n 400 miljoen euro zijn een doorn in hun oog, schreven ze in een brandbrief. Dat Bravis als eerste ziekenhuis aan de normen voldoet, is dan ook een opsteker.
Visie
“Door de informatie van huisarts, apotheek en ziekenhuis op één platform te bundelen, krijgt de patiënt beter inzicht in de eigen gezondheidssituatie en wordt hij nog meer eigenaar van zijn eigen gezondheidsinformatie”, zegt Bravis-bestuurder Albert-Jan Mante in een toelichting.
De aansluiting op de pgo is onderdeel van de visie 2030 van het ziekenhuis, waarin eigen regie van de patiënt en digitale gegevensuitwisseling een belangrijke plek hebben. Het beschikbaar stellen van data is voor het ziekenhuis slechts een eerste stap. Komend jaar wil Bravis ook onder meer vragenlijsten aan de pgo’s toevoegen.