Dementerenden moeten een vriendelijkere benadering krijgen in de samenleving. Dat is het doel van een campagne die maandag van start gaat en drie weken duurt. De organisatie Samen dementievriendelijk wil in die tijd veel steunbetuigingen verzamelen, om daarmee lokale overheden te overtuigen van het belang van een dementievriendelijkere maatschappij.
Aan de campagne ‘Laat ze niet staan’ werken honderd organisaties mee, waaronder welzijnsorganisaties en zorginstellingen. Bovendien doen 75 Albert Heijn-filialen mee. “We hebben met Albert Heijn een training ontwikkeld waardoor het personeel weet hoe ze met dementerenden om moeten gaan. De komende weken staan in verschillende filialen mensen om uitleg te geven, in andere vestigingen krijgen de klanten bij de kassa een kaartje mee”, vertelt woordvoerster Selma Hoekstra.
Ouderdomsziekte
Dementie is volgens de voorspellingen in 2040 de belangrijkste ouderdomsziekte. “We pleiten ervoor dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, met wat hulp. Vaak verslechtert hun situatie sterk als ze niet meer thuis zijn.”
Het ‘recept’ om een dementerende te benaderen is simpel. Hoekstra: “Soms staat iemand onhandig te doen, weet misschien niet meer waarvoor hij kwam of waar hij is. Maak oogcontact, vraag of je misschien kan helpen. Als je rustig blijft, ebt de paniek wel weer weg en weten ze het meestal wel weer.”
Actie
Met de actie wil de organisatie e-mailadressen en postcodes verzamelen. Daarmee stapt de stichting Alzheimer Nederland vervolgens naar lokale partijen, die ze aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar wil proberen te bewegen om toezeggingen te doen voor een dementievriendelijker beleid.
“Sommige gemeenten zijn al heel goed bezig”, weet Hoekstra. “Roermond geeft bijvoorbeeld heel veel voorlichting en gaat met groepen in de samenleving plannen maken over hoe ze mensen met dementie kunnen helpen.” De organisatie hoopt dat andere gemeenten dat voorbeeld zullen volgen. (ANP)