Werkgevers en drie bonden (CNV Zorg & Welzijn, NU´91 en FBZ) hebben een onderhandelaarsakkoord gesloten voor werknemers in de verpleging, verzorging en thuiszorg. De werknemers krijgen volgens het CNV een goede loonsverhoging, ook wordt eindelijk de werk- en regeldruk aangepakt en krijgen werknemers meer invloed op hun werktijden en dienstroosters. De cao loopt van april 2016 tot april 2018, maakte CNV Zorg & Welzijn vrijdagochtend bekend.
“We zijn waanzinnig trots op het resultaat en zullen het met een absoluut positief advies voorleggen”, zei voorzitster Suzanne Kruizinga van CNV Zorg & Welzijn vrijdagochtend tegen het ANP. Ook niet-vakbondsleden zullen middels een steekproef worden bevraagd over de deal. Het akkoord behelst een loonsverhoging van 2,4 procent, twee keer een eenmalige uitkering en in drie stappen groei naar een volledige dertiende maand. Ook worden volgen Kruizinga grote stappen gezet in het terugdringen van administratieve lasten en in het terugdringen van het torenhoge ziekteverzuim in de sector.
‘Vage afspraken’
FNV Zorg & Welzijn wijst het onderhandelingsakkoord af. De werkgevers weigeren volgens de bond de echte problemen in de ouderenzorg aan te pakken: de werkdruk en de doorgeslagen flexibilisering. “Door steeds meer gebroken en onzekere diensten in verpleeghuizen en thuiszorg worden veel zorgmedewerkers ziek.”
Daarnaast vindt 85 procent van door de FNV bevraagde medewerkers dat ze de zorg met te weinig collega’s moet geven. “Voorstellen om deze problemen aan te pakken, die niets kosten, zijn tijdens de onderhandelingen keer op keer afgewezen … In plaats van oplossingen zijn vage afspraken gemaakt voor minder administratie zonder enige concrete resultaatverplichting.”
Realistisch
Werkgeversvereniging Actiz is blij met het akkoord. “Wij zijn blij dat er een goed en realistisch voorstel ligt dat werkgevers en werknemers aan hun achterban kunnen voorleggen”, zegt Jan de Vries, algemeen directeur ActiZ. “Met de gemaakte afspraken zorgen we ervoor dat medewerkers hun werk goed en op een prettige manier kunnen doen. Ruimte voor professionaliteit én ruimte voor de dialoog met cliënten staan daarbij voorop. Want alleen dan kunnen medewerkers cliënten de juiste zorg en ondersteuning geven en bijdragen aan hun welbevinden.”
Hans Buijing, bestuurder van BTN, vindt het wel spijtig dat de FNV er niet voor getekend heeft. “Het is een lang en zorgvuldig proces geweest waarbij de werkgevers gekozen hebben voor openheid en transparantie. Het heeft jammer genoeg niet tot een cao akkoord met alle partijen geleid. Dat wordt door werkgevers zeer betreurd.” (Skipr/ANP)