Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven heeft het aantal patiënten dat niet komt opdagen met duizend per maand weten terug te dringen. Met dank aan de ziekenhuisbrede invoering van een sms-systeem.
Door middel van de geautomatiseerde sms worden patiënten niet alleen herinnerd aan hun afspraak, maar wordt ze ook gevraagd minimaal 24 uur tevoren te bellen als ze niet kunnen komen. “Dit werkt goed, dat zie je wel aan het resultaat”, zegt uroloog Evert Koldewijn. “Veel meer patiënten komen hun afspraken na of verzetten deze tijdig. Het kan natuurlijk altijd dat een afspraak toch niet uitkomt, maar verzetten is altijd beter dan niet komen.”
In juni 2015 is het sms-systeem in het hele ziekenhuis ingevoerd. Met als resultaat 1,3 procent minder ‘no shows’ ziekenhuisbreed. “In concrete cijfers betekent dit dat er per maand ruim duizend mensen minder, niet verschijnen op hun afspraak”, aldus Koldewijn. “Het komt in elk ziekenhuis voor dat patiënten niet op komen dagen op hun afspraak. Dat is jammer voor de betreffende patiënt, maar ook voor anderen. In de tijd die gereserveerd was voor een patiënt die niet komt, kan namelijk een andere patiënt geholpen worden, wat de toegangstijden ten goede komt.”