CC Zorgadviseurs gaat de financiële merites van verschillende vormen van buurt- en wijkgebonden zorg door rekenen. Daarnaast zet CC de verschillende bedrijfskundige modellen op een rij. De bevindingen worden op 15 oktober tijdens een invitational conference gepresenteerd.
‘Niet blindelings overnemen’
Het debat over een toekomstbestendige thuiszorg heeft een flinke impuls gehad door de opmars van Buurtzorg Nederland. De vraag is echter of de kleinschalige werkwijze ook van toepassing is op grote thuiszorgaanbieders. Hoewel geporteerd van Buurtzorg Nederland, waarschuwde staatssecretaris Bussemaker van VWS onlangs voor het “blindelings overnemen” van het concept. Tijdens de invitational zal brancheorganisatie ActiZ de recente ontwikkelingen in de thuiszorg vanuit het oogpunt van duurzaamheid toelichten.
‘Geen toekomst’
Een toekomstbestendige thuiszorg staat bij veel aanbieders inmiddels hoog op de agenda. “De klassieke thuiszorgorganisatie met zijn bureaucratische regels, beheersing en sturing van boven heeft geen toekomst”, aldus bestuursvoorzitter Maarten van Rixtel van Sensire in een interview op Management Site. “We zijn met een vertegenwoordiging uit alle geledingen nagegaan waar onze toekomst ligt, welke paradigma’s moeten we daarbij doorbreken en hoe doen we het dan wel. Al snel kwamen we tot de kern: het enige dat telt is de relatie tussen de medewerker en onze klant. Dat is het vertrekpunt en de rode draad, van waaruit we de hele organisatie zo inrichten dat het ondersteunend is aan het behouden en het versterken van dit contact.”
Meesterschap
Sleutelwoord in de nieuwe benadering van Sensire is het begrip ‘meesterschap’. “Wat telt is niet het vakmanschap, wát we doen, want dit is slechts een middel. Maar: het persoonlijk meesterschap, dus hóe we het doen bij de klant”, aldus Van Rixtel. “Dat betekent het contact optimaal afstemmen op de wensen en situatie van de klant. Elke klant streeft er naar zo lang en zo zelfstandig mogelijk te blijven leven en wonen. De zorgwensen zien er daarbij voor elke klant weer anders uit. Maar daar zat juist de crux: de bureaucratische benadering maakte dat onze medewerkers steeds minder tijd hadden om aandacht te besteden aan het contact met de klant. De nieuwe koers is vooral gericht op het vormgeven van dat contact. Elke medewerker wordt weer maximaal in staat gesteld om binnen een aantal noodzakelijke kaders zelfstandig beslissingen te nemen en zijn tijd maximaal te besteden aan de relatie met de klant en niet aan administratieve beslommeringen.”
Knelpunten
In samenspraak met thuiszorgbestuurders wil CC Zorgadviseurs tijdens de invitational de bedrijfsmatige gevolgen van de huidige paradigmaverschuiving in kaart brengen. Daarnaast wordt bekeken welke ideeën en initiatieven daadwerkelijk tot duurzame verbeteringen leiden. Tijdens de bijeenkomst geeft kennisorganisatie Vilans uitleg over de nieuwste innovatie- en stimuleringsmaatregelen die bedoeld zijn om praktische en financiële knelpunten rond vernieuwing weg te nemen.