Bij het maken van een keuze voor een ziekenhuis of praktijk laten mensen zich graag leiden door ervaringen van anderen en vergelijkingsinformatie van websites. Zij willen zelf bepalen waar ze een medische behandeling ondergaan. Dat blijkt uit de meldactie ‘Keuze’ van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Aan de meldactie deden bijna 1700 mensen mee.
Vergelijkende informatie
De helft van de deelnemers heeft het afgelopen jaar zelf een keuze gemaakt wanneer zij zorg nodig hadden. In de meeste gevallen ging het om een keuze voor een ziekenhuis, in veel minder gevallen om de keuze voor een huisartsenpraktijk of apotheek. Zo’n 31 procent van de mensen die een keus maakten deed dit op basis van vergelijkende informatie. Meestal betrof dit ervaringen van anderen (44 procent), daarna volgt websites met vergelijkingsinformatie (24 procent).
Dat komt overeen met de tendens die de NPCF waarneemt bij haar websites ZorgkaartNederland.nl en ConsumentendeZorg.nl. ZorgkaartNederland.nl, waar bezoekers ervaringen van anderen kunnen vinden is in snel tempo gegroeid. Op ZorgkaartNederland.nl staan inmiddels meer dan 35.000 ervaringen en de bezoekersaantallen groeien maandelijks. ConsumentendeZorg biedt de mogelijkheid om ziekenhuizen op een aantal aspecten met elkaar te vergelijken. Daarnaast biedt de site toegankelijke informatie over allerlei zorgonderwerpen.
Nieuw design ConsumentendeZorg.nl
Sinds vorige week heeft de website een vernieuwd design waardoor de drie functies van de site duidelijker zijn. Op de vernieuwde site staan ook vragen met antwoorden over complexe zaken als patiëntenrechten, de AWBZ en onduidelijke rekeningen.
Verbeteringen en uitbreiding
“Wanneer mensen daarmee niet voldoende geholpen zijn, kunnen ze contact opnemen met ons meldpunt voor een advies op maat. Dat kan via de site, en telefonisch”, zegt Jacqueline Baardman, manager bij de NPCF. “Ook vragen wij mensen via ConsumentendeZorg om mee te doen aan onderzoeken en meldacties. Wanneer we weten tegen welke problemen mensen aanlopen, kunnen we actie ondernemen om deze problemen op te lossen en daarmee de kwaliteit van zorg verbeteren. Tot slot kunnen op de vernieuwde site ziekenhuizen op een aantal aspecten met elkaar vergeleken worden. Nu gaat het alleen nog om de staaroperatie en de knie- heupvervanging. De vergelijkingsinformatie zal in hoog tempo verder uitgebreid worden.”