De invulling van zelfredzaamheid en eigen regie is op dit moment nog vooral een papieren werkelijkheid. Er is beleid en er wordt veel mee geëxperimenteerd, maar het landt onvoldoende in de praktijk om cliënten zelf de regie te laten voeren. Dat hangt samen met de nog grote onbekendheid met e-health.
Dit blijkt uit een onderzoek van Ordina Consulting, een ICT-dienstverlener, onder een vijftigtal managers en professionals uit de care. De ondervraagde organisaties zijn voornamelijk actief binnen de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verzorging, verpleging en thuiszorg (VVT).
Ordina vroeg naar de verankering van zelfredzaamheid en eigen regie binnen de strategie van de organisatie, de ervaren knelpunten bij de invoering van ondersteunende systemen, de participatiemogelijkheden van cliënten en het verhogen van de kwaliteit van zorgverlening door ICT.
E-health
Uit het onderzoek blijkt dat professionals nog niet goed weten hoe ze invulling kunnen geven aan zelfredzaamheid en eigen regie. Dit komt voornamelijk doordat zij niet weet wat er aan e-health-toepassingen beschikbaar is en wat de mogelijkheden hiervan zijn in relatie tot hulpverlening.
Het werken met e-health is nog niet ingebed in werkprocessen en cultuur van professionals én de cliënten. In slechts 2 procent van de gevallen komt het initiatief tot zelfredzaamheid en eigen regie van de cliënt zelf.
Cliëntportalen
De techniek is daarbij niet meer de remmende factor, constateert Ordina. De innovaties op het gebied van e-health zijn er. De nieuwe technieken vergen echter een cultuurverandering, die achter de implementatie schuil gaat.
De opkomst van zelfredzaamheid-apps, cliëntportalen en digitale toegang voor cliënten tot het elektronisch patiëntdossier zorgt wel direct voor meer participatie van cliënten binnen hun hulpverlening. Het ligt daarom voor de hand cliënten zelf meer te betrekken bij de vormgeving van zelfredzaamheid en eigen regie met behulp van e-health, zo raadt Ordina aan.
Organisaties moeten zorgvuldiger omgaan met het invoeren van systemen om zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren. Dit vraagt een sociale- én technische benadering, aldus de ICT-dienstverlener.
Cultuurverandering
De cultuurverandering verreist volgens Ordina een inbedding in werkprocessen en dus duidelijke communicatie, opleiding, intervisie en begeleiding van professionals én het betrekken van cliënten hierbij. Belangrijk daarbij is dat er experimenteerruimte is voor het verkennen wat e-health kan betekenen binnen hulpverlening en communicatie tussen cliënt en professional, aldus Ordina.