• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. Yiannis.

    Ja, het is zo verleidelijk: Kosten voorspellen op grond van een beperkt aantal parameters. En verzekeraars doen dat toch ook wat betreft de verevening van hun zorgkosten ?
    Het verschil zit hem in het feit dat verzekeraars veel verzekerden hebben. En de verevening werkt, maar nog steeds beperkt (slechts 22 procent verklaarde variantie) omdat de dus grote niet-verklaarde variantie wordt verrekend over grote groepen verzekerden. En zichzelf dus zo weer ‘middelt’. Een zorgaanbieder heeft deze mogelijkheid gezien het veel kleinere aantal cliënten niet en moet het dus gewoon van de feitelijke situatie hebben om de werkelijke zorgkosten in kaart te brengen.

  2. Peter Koopman

    De cliëntprofielen, die te persoonlijk worden, schenden bij openbaar maken het verpleegkundig beroepsgeheim, zo stelt de landsadvocaat !

    Professioneel zouden, naar mijn mening, cliëntprofielen wel intern gebruikt kunnen worden ter vakmatige ( indicatieve) onderbouwing van de, door/namens cliënten bij hun zorgverzekeraar ( zorgkantoor ) in te dienen neutraal formulier ter gewenste bekostiging van hun ( thuis/wijk-) verpleging en verzorging, mits niet te omslachtig en lastig ( administratief) voor de betreffende erkende indicerende beroepsbeoefenaar, toch?

    De cliënt (na bekostiging pas “patiënt”?) moet ( eventueel met hulp ) de bekostiging regelen. De betreffende zorgorganisatie ( thuiszorg ) kan de cliënt hierbij behulpzaam zijn, maar ook daarbinnen geldt dat alleen de direct bij de realisatie van thuisverpleging betrokken zorgprofessionals de persoonlijke informatie mogen ( en moeten ) kennen, zo luidt ook het beroepsgeheim.

    Dus interne administratief medewerkers hebben/krijgen dezelfde informatie als zorgverzekeraars.

  3. J Vandenberg

    Het lijkt zeer zinvol. De gebouwen waar facilitaire medewerkers zich buigen over zorgvragen en patientenprofielen of clientprofiel groeien en groeien.
    Met goed bedoeld en veelal onzinnig en veel overbodig werk wordt deze divisie groter en groter. Met man en macht wordt belastinggeld/ zorggeld weggesluist van de patient. De verzorgende of verpleegkundigen zijn in toenemende mate onvoldoende opgeleid. Onderwijskundig wordt flater op flater geslagen. De zuster en broeder wordt de opleiding in gelokt onder valse voorwenselen. Ja onderzoek en management is het keyword. Beide komen vrijwel niet uit en de patient heeft vaker en vaker het nakijken.
    Wie kan ingrijpen want de vacatures, de wachtlijsten en de bezigheidstherapie van de ondersteunende diensten zijn nogal illustratief.

    Ook bij de huisarts zien we middeleeuwse taferelen.
    Ik wens de verantwoordelijk minister veel succes.