Bij een omzetplafond krijgt een zorgaanbieder maar een beperkt aantal behandelingen vergoed van de verzekeraar. Is dat aantal bereikt, dan kan de zorgaanbieder een patiëntenstop invoeren. De afgelopen jaren gebeurde dit bijvoorbeeld voor ASR-verzekerden bij het Martini ziekenhuis (Groningen), voor VGZ-verzekerden bij het Ikazia ziekenhuis (Rotterdam) en voor Zilveren Kruis-verzekerden bij de Ziekenhuisgroep Twente. Hetzelfde komt voor in de wijkverpleging, de GGZ en zbc’s.
Kostenbeheersing
De plafonds zijn bedoeld om de kosten te beheersen. De Consumentenbond vindt kostenbeheersing ook belangrijk, maar wil niet dat consumenten hiervan de dupe zijn. Volgens de belangenclub is het schuiven met budgetten van de ene naar de andere zorgaanbieder een logische oplossing.
Doorleverplicht
“Wij zijn fel tegen behandelstops als oplossing om zorgbudgetten te beheersen”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. “Áls consumenten al weten dat er plafonds zijn afgesproken, dan kunnen ze totaal niet inschatten wanneer die bereikt zijn en of ze er last van zullen krijgen. Consumenten sluiten een jaarcontract af met hun verzekeraar en moeten ervan uit kunnen gaan dat ze gedurende dat jaar ook daadwerkelijk van de vooraf gekozen zorgverleners gebruik kunnen maken. DSW laat zien dat dit mogelijk is door een doorleverplicht af te spreken met alle ziekenhuizen. We roepen andere verzekeraars op dit voorbeeld te volgen.”
Erik van Zalk
Omzetplafonds veroorzaken o.a. veel leed in de GGZ. De wachtlijsten zijn lang door jarenlange budget beperkingen en het niet aanpassen van de hoeveelheid zorg aan de maatschappelijke ontwikkelingen. Uit de kerncijfers van de NZa blijkt ook dat na correctie voor inflatie en bevolkingsgroei de kosten (vanuit Zvw) niet of zeer beperkt zijn gestegen in de afgelopen 5 jaar. Het aantal mensen dat wordt behandeld in de SGGZ is zelfs gedaald in dezelfde periode terwijl de vraag toeneemt. Nu is de wachttijd gemiddeld minimaal 5 maanden en dan blijkt dat de client/patient bij de ingeschreven instelling niet behandeld kan worden omdat client/patient net de verkeerde zorgverzekering heeft waarvan het omzetplafond is bereikt. De oplossing die de consumentenbond voorstaat is niet de mijne; Het vragen van zorgverleners om toch te behandelen zonder vergoeding gaat niet werken. Het zal leiden tot juridische procedures en/of faillissementen van zorgverleners wat voor de consument/client/patient grote onwenselijke gevolgen heeft.
Leo J van Oudheusden
met budget en omzetplafonds de zorg belemmeren is een flagrante schending van de zorgplicht die grondwettelijk is vastgelegd en ook een schending van mensenrechten. Forse beperking van de bureaucratische lasten zal veel geld opleveren
I.Wijnman
Het wordt tijd dat de NZA op de zorgplicht gaat controleren.