Een online crowdfunding campagne voor innovatie in de zorg heeft tot nog toe 193 duizend euro opgehaald. Het geld wordt door fondsenwerver NLC in veelbelovende uitvindingen gestoken. Ruim 50 investeerders sloten zich aan bij de campagne.
NLC werpt zich sinds 2014 op als fondsenwerver voor zorginnovatie. Door gebrek aan ondernemerschap bereiken veel wetenschappelijke zorginnovaties de markt niet, stelt NLC. Hierdoor zouden veelbelovende mogelijkheden om de zorg te verbeteren en betaalbaar te houden sneuvelen.
Aandelen
NLC helpt uitvinders bij het ontwikkelen van het business plan en het bouwen van het bedrijfsteam. In ruil voor haar bijdrage wordt NLC mede-eigenaar van de uitvinding. “De uitvinders die bij ons aankloppen kunnen ons niet betalen”, zegt initiatiefnemer en medeoprichter Bert-Jan Millenaar. “Werken voor aandelen biedt voor beide partijen uitkomst. Bovendien staan wij hierdoor schouder aan schouder met de uitvinder, wij hebben er immers zelf ook alle belang bij dat de uitvinding succesvol wordt.”
Het doel van de lopende campagne was om 150 duizend euro op te halen. Dat is ruimschoots gehaald en de campagne loopt nog tot 31 juli. Iedere 75 duizend euro die wordt opgehaald kan één zorginnovatie “versnellen”. Investeren kan vanaf duizend euro per persoon.
E-health
NLC focust op innovaties in e-health, robotica en medische apparatuur. Inmiddels heeft NLC in drie ondernemingen geïnvesteerd. Twee daarvan zijn Wind Tales en Haermonics. Wind Tales is een serious game waarmee kinderen met Cystic Fibrosis ademhalingsoefeningen kunnen doen. “Inzet van Wind Tales maakt therapie leuker en zorgt ervoor dat kinderen therapietrouw zijn”, aldus NLC.
Haermonics ontwikkelt een innovatief spoelsysteem waarmee het hart na een openhartoperatie gedurende 24-48 uur gespoeld wordt. Dit reduceert infecties en overige, soms fatale, complicaties. Haermonics wordt ontwikkeld binnen de afdeling cardiochirurgie van het AMC.