De Zorgboog investeert het extra geld dat het vorige kabinet beschikbaar stelt voor langdurige zorg in nieuw personeel. De zorgaanbieder neemt 45 gastvrijheidsmedewerkers (20 fte) in dienst.
Volgens de Zorgboog creëren de gastvrijheidsmedewerkers ruimte voor zorgmedewerkers. Die kunnen meer tijd besteden aan waar zij bedreven in zijn: het verlenen van zorg. De gastvrijheidsmedewerkers verrichten diverse werkzaamheden, maar nadrukkelijk geen directe cliëntenzorg. De medewerker ontvangt familie, bezoek, wijst de weg in de woning, zorgt voor inkoop/boodschappenlijstje maken samen met cliënten en bereidt samen met de cliënten en vrijwilligers/familie de maaltijden.
De gastvrijheidsmedewerker is verder betrokken bij het gebruik van de maaltijd, verricht licht huishoudelijke werkzaamheden in en om de huiskamer en keuken zoals opruimen, poetsen, wassen en strijken. Hub Simons, directeur Woonverpleging / Behandeling & Begeleiding: “De gastvrijheidsmedewerker maakt van alle werkzaamheden zoveel mogelijk een gezamenlijke activiteit met cliënten, familie, vrijwilligers en mantelzorgers. Hiermee zal de aanwezigheid van medewerkers in de huiskamer verbeteren en geeft het de zorgprofessional meer rust tijdens de zorgtaken elders in de woning.”
Betaalde krachten
De gastvrijheidsmedewerkers hebben een gezamenlijke scholing gevolgd en zijn op 4 december gestart met werken bij de Zorgboog. Simons benadrukt dat de gastvrijheidsmedewerkers betaalde krachten zijn, en geen vrijwilligers. Zij zijn voorlopig actief in de proefperiode december 2017 tot en met juni 2018. De organisatie kijkt naar mogelijkheden voor deze medewerkers voor na de proefperiode.