Omroep Brabant meldde eerder onder meer dat patiënten die de spoedlijn belden, de voicemail kregen. “Dat hele bereikbaarheidsstukje is wel overtrokken”, aldus Co-Med in NRC. Zij stellen dat huisartsen in het algemeen met dit soort problemen kampen.
Directeur en Co-Med-oprichter Guy Schulpen zegt “meer ambitie dan alleen een commercieel belang” hebben. Dit in tegenstelling tot de NZa, die sprak over “zorgen die bestaan rondom de bedrijfsvoering van Co-Med”. De zorgautoriteit doet samen met de IGJ onderzoek naar de keten.
Wat is de norm?
“Kijk, er zijn wel degelijk klachten geweest, maar bereikbaarheid is een heel ingewikkeld concept. Wat is de norm?”, zegt Schulpen tegen NRC. Hij haalt de regio Enschede aan, waar de praktijken “vol” zijn. “Ondertussen maken de huisartsen in de regio Enschede ruzie met nieuwkomers als ons. Die klagen over concurrentie terwijl duizenden mensen staan te popelen om geholpen te worden.”
Volgens Schulpen is de kritiek op zijn bedrijf alsof er gekeken wordt naar “het lekkende kraantje in de tuin, terwijl elders de dijken aan het doorbreken zijn”.
Co-Med heeft sinds de oprichting in 2019 dertig praktijken overgenomen, meldt NRC. Het bedrijf maakte in 2022 jaar 1,2 miljoen euro winst op een omzet van 9,3 miljoen. (ANP)
Mauk
Directeur en Co-Med-oprichter Guy Schulpen zegt “meer ambitie dan alleen een commercieel belang” hebben.
Daar ligt dan ook precies de pijn: in de zorg moet commercieel belang er uit! De enige ambitie moet zijn goede zorg en het liefst met een organisatie die bedrijfsmatig op orde is met een goed kosten/opbrengsten-verhouding om te kunnen blijven bestaan.
Geen commercieel belang. Dat leidt af. En zeker geen commercieel belang voor alleen de eigenaren van het bedrijf.
Wine te Meerman
Slechts weinig zorgaanbieders lukt het om een winstpercentage van 12,9 % te behalen. Zorgaanbieders die dat wel lukt, hebben over het algemeen hun bedrijfsvoering goed op orde, werken in een nichemarkt of zijn actief in de particuliere zorg. Dat in dit geval winst wordt behaald terwijl de bedrijfsvoering (volgens de inspectie) niet op orde is, ligt waarschijnlijk aan de financiering per ingeschreven patiënt waarbij blijkbaar onvoldoende waarborgen zijn ingebouwd voor zorgverzekeraars om geld terug te halen wanneer de kwaliteit/bereikbaarheid tekort schiet. Er gaat dus ook iets mis in het zorgstelsel.
Mauk van Heemstra / Society 4.0
De kern is dat commercieel belang boven zorgkwaliteit gaat: dat heeft niets met het zorgstelsel te maken, maar met de insteek van degeen die daarvoor kiest. Dat gaat over ethiek, niet over systemen.