De sublabels worden volgens De Groot door verzekeraars gebruikt om gezonde klanten te trekken: “Het weerstaan van de verleidingen van de markt vraagt om een moreel kompas. Toch lijken bijna alle zorgverzekeraars vooral op een commercieel kompas te varen.”
Vergelijkingssites
In de laatste weken van het jaar kan iedereen overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Vergelijkingssites spelen daarbij een belangrijk rol. “De macht van hen is inmiddels zo groot, dat wie bovenaan staat met de gehele winst naar huis gaat”, zegt De Groot. “De premie is daarbij verreweg de belangrijkste factor voor de positie op die sites. Om die reden hebben verzekeraars tweelingpolissen op de markt gebracht.”
Tweelingpolis
Een tweelingpolis biedt nagenoeg dezelfde zorg, maar is op jaarbasis honderden euro’s goedkoper dan de gewone polis. De premie van die tweelingpolis is zo laag, dat een verzekeraar dat niet iedereen kan bieden zonder grote financiële gevolgen.
De Groot: “Alleen deze doelgroep kun je een dergelijke lage premie bieden, omdat in ons huidige stelsel op deze doelgroep winst behaald kan worden. Dat is de reden waarom er steeds meer van dergelijke tweelingpolissen komen. Door dit marktgedrag worden de zorgkosten niet lager. Als jonge en gezonde mensen minder premie betalen, moeten minder gezonde, vaak oudere verzekerden meer opbrengen. Dit marktgedrag ondermijnt daarmee de solidariteit en is de bijl aan de wortel van ons zorgstelsel.” (ANP)
c.blankers1@kpnplanet.nl
Helemaal eens met dhr. De Groot. Er is een tweedeling gecreëerd met de tweelingpolissen in de ziektekostenverzekeringswereld. Dat moet drastisch veranderen. Er is geen solidariteit meer! maar ook nergens meer. De zwakkeren moeten het opbrengen door meer te betalen. Ik ben ook verzekerd bij DSW en ben totnutoe tevreden. Als er iets bijzonders is kan ik altijd bellen en ben ook altijd serieus genomen. Bij andere verzekeraars heb ik dat nooit zo ervaren.