Bijna een derde van de Nederlanders (31 procent) staat positief tot zeer positief tegenover de fusietrend onder ziekenhuizen. Een kwart (24 procent) is juist negatief tot zeer negatief, terwijl 38 procent neutraal tegenover de fusietrend staat.
Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) onder duizend patiënten en consumenten. Bezuinigen is in de ogen van patiënten en consumenten de belangrijkste drijfveer voor fusie. 78 Procent noemt dit als belangrijkste achterliggende reden. Andere door patiënten en consumenten genoemde beweegredenen zijn het concentreren van specialistische zorg (45 procent) en kennisdeling (38 procent). Mensen die positef tegenover fusies staan noemen vaker kwaliteitsoverwegingen, terwijl tegenstanders vaker vinden dat zorgverzekeraars ziekenhuizen tot fusie dwingen. Mannen blijken positiever over fusies te zijn dan vrouwen (32 procent tegenover 22 procent).
Dikke voldoende
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlanders de ziekenhuizen met een waarderingscijfer van 7,4 een dikke voldoende geven. De waardering voor ziekenhuismedewerkers is met een 7,8 zelfs nog iets hoger. Ruim acht van de tien ondervraagden (81 procent) vindt ziekenhuizen deskundig, ruim driekwart (76 procent) noemt de ziekenhuizen kwalitatief hoogwaardig. 68 Procent vindt de ziekenhuizen klantgericht, een vergelijkbaar percentage (65 procent) is positief over het persoonlijke karakter.
Eigen oordeel
Bij de beoordeling van de ziekenhuizen vinden vrijwel alle ondervraagden hun eigen oordeel over ziekenhuiszorg het belangrijkst. Hierbij baseren zij zich op de ervaren deskundigheid en de uitkomst van de behandeling. Daarbij vinden de ondervraagden hygiëne, de kennis en uitleg van zorg en het resultaat van de behandeling (weinig klachten/geen complicaties) erg belangrijk. Maar ook vinden de ondervraagden tijd, aandacht en respect die het ziekenhuis aan de patiënt geeft van groot belang.
Derden
Patiënt en consument hechten relatief minder waarde aan het oordeel van derden over ziekenhuizen, zoals zorgverzekeraars en opiniemakers. Ze hebben het idee dat ze heel goed zelf in zijn staat om een eigen kritische mening te vormen over ziekenhuiszorg, omdat zij rechtsreeks te maken krijgen met het ziekenhuis en de zorgprofessionals.
Pers
Consumenten en patiënten zijn, volgens cijfers uit het onderzoek, door berichtingeving in de media wel kritischer gaan kijken naar de zorg. Zeventig procent zegt kritischer te zijn geworden, 42 procent beoordeelt de ziekenhuizen negatiever. Toch blijft de overgrote meerderheid van ondervraagden het eigen ziekenhuis trouw. Dertien procent kiest onder invloed van de media voor een ander ziekenhuis. Het onderzoek suggereert wel dat de patiënt de eigen informatiepositie niet optimaal vindt. Bijna zes van de tien ondervraagden (57 procent) geeft aan dat ze ziekenhuizen zouden vergelijken als er meer online informatie beschikbaar was
Fusie
De fusietrend onder ziekenhuizen wordt door 31 procent als positief tot zeer positief beoordeeld. Een kwart (24 procent) van de ondervraagden is negatief tot zeer negatief, terwijl 38 procent neutraal tegenover de fusietrend staat.