Achmea pleit voor één loket voor basisspoedzorg. Hier wordt de patiënt doorverwezen naar de zorg die hij nodig heeft. De zorgverzekeraar is met alle ziekenhuizen en huisartsenposten in gesprek over de organisatie hiervan.
Traject één loket spoedzorg
Achmea is een meerjarig traject gestart met als doel de huisarts en de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in één team te laten samenwerken. De patiënt kan zich dan op één punt in het ziekenhuis melden waar deskundige wordt beoordeeld welke zorg nodig is. “De basis spoedpost levert zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is in de avond, nacht en weekenduren, als de reguliere huisartsenpraktijken gesloten zijn. Nu bestaan in veel gebieden nog afzonderlijke huisartsenposten en spoedeisende hulpdiensten van ziekenhuizen naast elkaar.” Door met één loket te werken kunnen ook kosten bespaard worden. Zo’n 80 procent van de mensen die op eigen initiatief naar de eerste hulp komt, had voor de klacht bij de huisarts terecht gekund.
Spoedzorg schiet tekort
Uit onderzoek van patiëntenfederatie NPCF blijkt dat de huidige spoedzorg vaak tekort schiet. Zo had een derde van de mensen die het afgelopen jaar gebruik maakten van spoedzorg, een geheel of gedeeltelijk negatieve ervaring. Er werd een verkeerde diagnose gesteld of ze wisten vooraf niet goed waar ze terecht moesten met hun spoedvraag. De NPCF ziet ook graag dat er één loket komt waar een patiënt met zijn acute zorgvraag terecht kan: een huisartsenpost bij de spoedeisende hulp.
Voordelen van één loket
Marjolein Verstappen, directeur Zorginkoop bij Achmea: “Je kunt niet van iedereen verwachten dat hij of zij zelf kan inschatten of huisartsenzorg of ziekenhuiszorg geboden is. Door met één loket voor basis spoedzorg te werken, wordt het voor patiënten makkelijker direct bij de juiste arts te komen. Het kan makkelijker, beter en tegen lagere kosten als we de basisspoedzorg samen anders organiseren.” Verstappen: “Iedereen moet zich buiten kantooruren gewoon op de basis spoedpost bij hem of haar in de buurt kunnen melden, via één loket. Dat dit werkt zien we bijvoorbeeld in het Kennemer Gasthuis in Haarlem, waar de integratie van de basisspoedzorg vijf jaar geleden al is ingezet.”
Specialistische spoedzorg
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) kwam vorige week met een visie naar buiten waarin ze pleit voor het concentreren van specialistische spoedzorg. Door deze bij een kleiner aantal ziekenhuizen onder te brengen, zou de zorg van betere kwaliteit zijn. Als er een kleiner aantal ziekenhuizen wordt uitgerust met de beste apparatuur en de juiste deskundigen, kunnen patiënten die acuut hulp nodig hebben direct daarheen worden vervoerd. Zo weet de patiënt zeker dat hij of zij de beste hulp krijgt, stelt ZN. Nu biedt vrijwel elk ziekenhuis deze complexe spoedhulp aan, maar vaak niet optimaal of bijvoorbeeld niet ’s nachts. Hierdoor krijgen patiënten soms niet de optimale zorg of moeten ze worden doorgestuurd naar een ander ziekenhuis en loopt de behandeling vertraging op.