Een op de drie ziekenhuizen in Nederland geeft inmiddels op een deel van hun website patiënten toegang tot hun eigen medische gegevens en mogelijkheden om bijvoorbeeld afspraken te maken. Vorig jaar kon dit bij een kwart van de ziekenhuizen. Dat blijkt uit onderzoek van Nictiz, het expertisecentrum voor standaardisatie en e-health.
Op dit moment beschikken 28 van de 80 ziekenhuizen over een patiëntportaal. Patiëntportalen bieden zorggebruikers de mogelijkheid tot inzage in gezondheidsgegevens die het ziekenhuis over hen beschikbaar stelt. Dit gaat vaak gepaard met andere functionaliteiten, zoals het maken van een afspraak, het invullen van vragenlijsten en het stellen van een vraag via een e-consult.
Vragen stellen
Tussen de portalen zijn nog wel flinke verschillen. Sommige geven alleen inzage in enkele administratieve gegevens, andere bieden de mogelijkheid om online vragen te stellen aan je arts. Nictiz onderzocht op basis van 18 criteria de mogelijkheden van patiëntportalen. Bij 25 van de 28 patiëntportalen heeft de patiënt inzage in onderzoeksresultaten en via 17 portalen is raadpleging van het medicatieoverzicht mogelijk. Bij vier van de zeventien ziekenhuizen kan de patiënt ook een wijzigingsverzoek indienen via het portaal.
Ook regionaal zijn er verschillen. In de Randstad staan de meeste ziekenhuizen met een patiëntportaal. In Zeeland heeft geen enkel ziekenhuis een portaal.
Medicatieoverzicht
Nictiz verwacht dat het aantal portalen met inzage in het medicatieoverzicht in 2018 verder stijgt. “Niet alleen omdat veel patiënten dit willen, zoals blijkt uit recent onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland, ook omdat patiënten weten welke medicatie zij nemen en beschikken over waardevolle informatie over het gebruik ervan. Daarom is inzage een belangrijke voorwaarde voor medicatieveiligheid.”
Minister Schippers (VWS) wil dat alle ziekenhuizen in 2020 een portaal hebben en heeft daar 105 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Dit gebeurt in het kader van het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt & Professional (VIPP) van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
Yvonne van Rooy, voorzitter Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), zegt over dit programma: “Goede informatie-uitwisseling maakt de zorg beter. Dat is een belangrijke drijfveer van het VIPP-programma, waarmee NVZ-leden samen de beweging maken naar online inzage voor de patiënt. Dit onderzoek van Nictiz laat zien dat de beweging op gang komt en dat is goed nieuws voor de zorg in Nederland.”
Positief
Uit onderzoek van het Radboudumc bleek dat patiënten die gebruik maken van portalen bij ziekenhuizen om online hun medische dossier te bekijken, hier positief over zijn. Patiënten vinden dat een ziekenhuisportaal hen een gevoel geeft van rust, regie en betrokkenheid.
Artsen zijn terughoudender. Ze zijn wel enthousiast over het zorgportaal, omdat patiënten beter geïnformeerd zijn en gericht vragen stellen. Toch zijn zij ook bang dat patiënten onnodig ongerust worden door het lezen van hun dossier en uitslagen. Ook hebben ze moeite met het verlies van controle.