De huisartsenpraktijk maakt voor het project gebruik van Spreekuur.nl. Volgens CZ hebben huisartsen of triagisten met de informatie die patiënten zelf aanleveren meteen een goed beeld van de medische vraag.
Positieve bijwerkingen
Praktijkhoudend huisarts Yuri Samandar is ontzettend enthousiast over de werkwijze en de ‘positieve bijwerkingen’ van het online afnemen van een triage. “Het opnieuw inrichten van de huisartsenzorg is echt noodzakelijk. Ik denk dat je zeker 30 procent van al je consulten digitaal kan afhandelen. En dan kun je meer tijd stoppen in de mensen die dat nodig hebben.”
Meer enthousiasme
Volgens Jorien Esser, innovatiemanager bij CZ, is er op meer plekken in het land enthousiasme om zo te werken. “Hoewel iedereen wel urgentie van de toenemende druk op de zorg voelt, zijn er ook gemengde gevoelens over wat hiervoor nodig is. Maar juist Zeeland kent heel veel kansen om met innovatieve oplossingen de zorg te vernieuwen en wij zijn er om daarin te helpen en begeleiden.”
HuibHezemans.nl
Voor zover triage urgentiebepaling is, zijn al vele huisartsenpraktijken in het land gestart met online triage, door patiënten met een zorgvraag zelf afspraken te laten inplannen. Blijkbaar zijn die zorgvragen nooit urgent, hoewel de praktijk wel eens anders uitwijst. De vraag is dan welke maatregelen een huisartspraktijk bewust heeft genomen om die gevallen er tijdig tussenuit te filteren. Op de standaardinstellingen van de HIS-aanbieders kan je niet zomaar vertrouwen.