Zo’n 322.000 mensen hebben de eerstehulpapplicatie van het Rode Kruis gedownload die nu bijna een half jaar bestaat. Met de info die ze zo op hun telefoon beschikbaar hebben, kunnen ze sneller en effectiever iemand in nood helpen. De app is ruim 1500 keer daadwerkelijk gebruikt in een noodgeval.
Eerste Hulp kennis
Dit heeft het Nederlandse Rode Kruis woensdag gemeld naar aanleiding van een grote enquête. Het Rode Kruis is blij met de ruime belangstelling voor de app. Slechts 3 procent van de Nederlandse beschikt over aantoonbare Eerste Hulp kennis. Dit niveau is erg laag ten opzichte van landen als Duitsland en Oostenrijk waar dat 80 procent is. Het Nederlandse Rode Kruis hoopt dat de EHBO-app ertoe bijdraagt dat meer mensen Eerste Hulp gaan verlenen. Kennis van Eerste Hulp in de eerste minuten van een ongeval is namelijk cruciaal om levens te redden of letsel te beperken. Met de eerstehulpapplicatie hebben mensen alle informatie bij de hand.
Wat te doen in nood
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) steunt de app. Volgens de huisartsen is het een goede aanvulling om te weten wat te doen bij spoed. Wel adviseert de LHV bij twijfel een arts te raadplegen.
App-gebruik
Mensen die de app hebben geraadpleegd, deden die onder mee om te weten wat te doen bij bijvoorbeeld brand- en snijwonden, maar ook bij diarree, flauwvallen, hersenschudding, hartstilstand en epilepsie. In enkele gevallen gaven de gebruikers aan dat ze voor een reanimatie of AED-gebruik eerst op de Rode Kruis website gekeken voordat ze Eerste Hulp gingen verlenen.