Met emotionele druk bedoelen de onderzoekers dat de farmaceutische industrie gebruik maakt van het gevoel van verantwoordelijkheid en schuld bij de huisartsen. Dat blijkt uit onderzoek van kennisinstituut IVM, in samenwerking met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, Nivel, Universiteit Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam.
Post verzamelen
Voor dit onderzoek verzamelden twintig huisartsen in Nederland één maand -juni 2022- alle papieren post vanuit de farmaceutische industrie. Deze marketingmaterialen -folders, brieven en advertenties in medische tijdschriften- werden door het onderzoeksteam geanalyseerd op het gepromote geneesmiddel, introductiejaar en de aanwezigheid van beïnvloedingsstrategieën.
Verschillende geneesmiddelen
De twintig huisartsenpraktijken verzamelden in totaal 68 unieke marketingmaterialen over 37 verschillende geneesmiddelen. De leeftijd van de geneesmiddelen varieerde sterk: de middelen kwamen tussen 1966 en 2022 op de markt. De meest voorkomende geneesmiddelen waren directe factor Xa-remmers, GLP1-agonisten en SGLT2-remmers.
De onderzoekers identificeerden ook andere beïnvloedingsstrategieën, zoals sympathie (65 procent van alle materialen) en autoriteit (29 procent).
Blijf alert
Het IVM roept huisartsen en andere zorgverleners op om alert te zijn en blijven op de manieren waarop de industrie hun voorschrijfgedrag probeert te beïnvloeden en zoveel mogelijk gebruik te maken van objectieve en neutrale bronnen over geneesmiddelen.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
Mauk van Heemstra / Society 4.0
Misschien ook iemand bedenken hoe farmaceuten hierop aangesproken kunnen worden i.p.v. de slachtoffers (huisartsen) te mobiliseren?
Dat heette toch het paard achter de wagen spannen?
Aanpakken van de bron is effectiever dan resultaten beperken.