De GGZ-instellingen uit Noord-Nederland en NHL Hogeschool uit Leeuwarden ontwikkelen samen een game voor de behandeling van jongeren met een psychose. Door de game leren jongeren om te gaan met hun situatie. GGZ-professionals verwachten dat dit sneller zal leiden tot gedragsverandering.
Leereffect
Wanneer iemand door ervaring in een game beleeft wat de gevolgen kunnen zijn van het niet innemen van medicatie of het gebruiken van drugs, is het leereffect waarschijnlijk groter dan wanneer een hulpverlener het vertelt. Een game maakt jongeren mogelijk ook minder afhankelijk van hulpverleners en stimuleert op die manier zelfmanagement. Een psychose treedt vaak voor het eerst op tijdens de adolescentiefase. Om het risico op een nieuwe psychose te verkleinen moet de jongere een balans leren te vinden tussen zijn ziekte en hoe hij zijn leven wil invullen. Hiervoor is kennis en inzicht nodig.
Gedragsverandering
GGZ-medewerkers constateren dat de huidige methode niet goed aansluit bij de leefwereld van jongeren, waardoor er weinig motivatie is om te leren. De ggz heeft doorgaans via klassikale psycho-educatie voorlichting aan jongeren met een psychose. Jongeren ervaren dit vaak als saai, betuttelend, ingewikkeld en confronterend. Ook wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de huidige psycho-educatie nauwelijks tot gedragsverandering leidt.
Serious Gaming
NHL Hogeschool heeft veel ervaring met het ontwikkelen van games. De hogeschool heeft een lectoraat Serious Gaming en een lectoraat iHuman I Welzijn Zorg Digitaal. Ook studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) en de zorg- en welzijnsopleidingen werken mee aan de game.