Gelre ziekenhuizen is op 2 mei gestart met een nieuw medicatiemanagementsysteem voor artsen, verpleging en apotheek: SmartMed Hospital. Dat is een cloud-oplossing voor het hele medicatieproces, gekoppeld aan het LSP, waardoor zorgverleners en patiënten makkelijk kunnen communiceren.
Dat melden Gelre ziekenhuizen en SmartMed op 14 mei. Met het systeem kan het ziekenhuis het gehele medicatieproces rondom de patiënt aansturen en uitvoeren. Het gaat dan om het voorschrijven van medicatie door de arts, bewaking en logistiek door de apotheek en het toedienen door de verpleegkundige of de patiënt zelf.
Aanbesteding
De aanbesteding voor het nieuwe medicatiemanagementsysteem was in 2017. Gelre Ziekenhuizen had, naast goede prijs-kwaliteitverhouding, vier eisen voor de selectie: De patiënt moet centraal staan in de werking van het systeem. Het systeem moet voor Voorschrijvers en Toedieners intuïtief bruikbaar zijn en tijdrovende administratieve werkzaamheden minimaliseren. Het systeem moet binnen de muren van het ziekenhuis (klinisch en poliklinisch) én extramuraal ondersteuning kunnen bieden.Het systeem moet voldoen aan de nieuwe richtlijnen van het Nictiz Medicatieproces 9.0x en nieuwe wet- en regelgeving zoals FMD, MFB’s en MedMij.
Ervaringen
“Er is door de projectmedewerkers, leverancier, key-users uit de gebruikersorganisatie en niet in de laatste plaats de medewerkers van de Apotheek keihard gewerkt om de ingebruikname op een goede manier te laten verlopen”, zegt Edwin Maalderink, lid van de raad van bestuur van Gelre ziekenhuizen. “Dat is gelukt. Binnen Gelre ziekenhuizen maken ongeveer 1300 zorgprofessionals gebruik van het nieuwe systeem. De komende maanden zal op basis van ervaringen van gebruikers samen met SmartMed verdere optimalisering plaatsvinden.”