De gemeente Hardinxveld-Giessendam zet ‘gewone mensen’ in om uitleg te geven over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Met de campagne wil de gemeente bekendheid van de Wmo onder haar inwoners vergroten.
Hoofdrol
De Wmo staat voor veel mensen bijna gelijk aan de oude Wvg (Wet voorziening gehandicapten) en AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Complexe onderwerpen als sociale samenhang, mantelzorg en verslavingszorg sneeuwen daardoor nogal eens onder. Daar wil de gemeente Hardinxveld-Giessendam verandering in brengen. Niet door bestuurders en beleidsmakers aan het woord te laten, maar door inwoners de hoofdrol te laten spelen in een communicatiecampagne.
Campagne
“Naast de voorzieningen die mensen in staat stellen zo lang mogelijk zelfstandig te blijven en mee te doen aan de maatschappij, moeten ook de andere onderwerpen eens goed voor het voetlicht komen”, licht gemeentewoordvoerder Bram van den Heuvel de campagne toe. “Daarom brengen we een film en een boekje uit, waarin gewone mensen aan de hand van gewone activiteiten uitleggen wat de Wmo is en wat de wet voor hen betekent.” De film en het boekje die het hart van de campagne vormen zijn in een oplage van zevenduizend exemplaren binnen de gemeente verspreid.