GGZ Nederland stelt regionale taskforces in waar patiënten, verzekeraars en ggz-aanbieders gezamenlijk optrekken in de aanpak en bemiddeling van de wachttijden in de ggz. Daarnaast roept de belangenbehartiger haar leden op om terug te verwijzen naar de verzekeraar of gemeente in geval van een lange wachttijd, zodat zij meer zicht krijgen op het wachttijdenprobleem.
Een mogelijkheid is om per regio een hulplijn in te stellen waar patiënten de problemen met wachttijden kunnen melden, stelt GGZ Nederland. Gezamenlijk kunnen partijen naar een oplossing zoeken. Voor mensen die op een behandeling wachten, stelt de belangenbehartiger extra zorg voor. Een patiënt kan volgens GGZ Nederland al aan de slag met zijn problemen, bijvoorbeeld via e-health, leefstijltips of begeleiding per e-mail van een psycholoog, om op deze manier de wachttijd zo goed mogelijk te overbruggen.
Zorgaanbieders hebben volgens GGZ Nederland de verantwoordelijkheid om de meest optimale zorg te bieden en alert te blijven op het terugdringen van de wachtlijsten. De organisatie verwacht van haar leden dat zij maatregelen die helpen om de wachtlijsten te verkorten met elkaar zullen delen. Hierbij kan gedacht worden aan de evaluatie van het zorgaanbod en doelgerichter werken.
Meldingen
Staatssecretaris Martin van Rijn en de Vereniging Nederlandse Gemeenten hebben laten weten dat er melding moet worden gedaan bij de betreffende gemeente als ggz-aanbieders wachtlijsten hebben die langer zijn dan de professionals verantwoord vinden. GGZ Nederland adviseert haar leden deze meldingen te doen en voor zichzelf te verzamelen. “Op die manier zijn de individuele problemen bij hun gemeente in beeld en hebben aanbieders een totaaloverzicht zodat ze met hun regio afspraken kunnen maken over het terugdringen van de wachtlijsten.”