Beeld: Patrick Daxenbichler/Getty Images/iStock
Dat blijkt uit onderzoek van IGJ. De inspectie heeft uitgebreid kwaliteitsonderzoek gedaan bij 47 kleine- en middelgrote (omzet tot 60 miljoen euro) ggz-aanbieders. Daaruit bleek dat slechts 4 van de 47 organisaties de Leidraad heeft geïmplementeerd.
De Leidraad is in 2014 ontwikkeld door het ministerie van VWS, in samenspraak met vele brancheorganisaties, onder andere ActiZ, Zorgthuisnl, de Nederlandse ggz, VGN en V&VN. Het geeft organisaties in de langdurige zorg een protocol met aanbevelingen, adviezen en een stappenplan hoe ze grensoverschrijdend gedrag kunnen voorkomen.
Het gaat om alle vormen van grensoverschrijdend gedrag: fysiek (mishandeling en seksueel misbruik) en mentaal. Het betreft ook grensoverschrijdend gedrag tussen en met cliënten, zorgverleners, vrijwilligers en bezoekers.
Verantwoordelijkheid nemen
De uitkomsten van de povere implementatie is deze zomer met de sector gedeeld, aldus IGJ. Eerder al had de inspectie alle zorgaanbieders en beroepsverenigingen in de ggz gevraagd “om hun verantwoordelijkheid te nemen” op een specifiek deel van dit probleem, het seksueel grensoverschrijdend gedrag. “Met die oproep wilden we stimuleren om meer te doen aan bewustwording en preventie op gebied van seksueel grensoverschrijdend gedrag.”
IGJ en VWS hebben in de afgelopen negen jaar de sector al vele malen gewezen op de Leidraad: “Via ons toezicht, na meldingen, via gesprekken en met publicaties”, zegt de IGJ. “We vinden het belangrijk dat zorgaanbieders weten hoe ze kunnen werken aan een veilige zorgrelatie. Dat betekent: aandacht voor bewustwording, preventie en interventie.”
Toename van 20 procent
Eerder dit jaar maakte IGJ bekend dat in 2022 bij de inspectie alleen al ruim vijftig meldingen binnenkwamen over seksueel grensoverschrijdend gedrag door zorgverleners in de ggz en forensische zorg. De laatste drie jaar is het aantal meldingen met 20 procent toegenomen. Het betreft ongepaste aanrakingen en opmerkingen, verstuurde grensoverschrijdende foto’s en berichten of relaties tussen een zorgverlener en een cliënt.
M.bijma@ggzpraktijk.nl
Wat een bizarre berichtgeving. Recent hebben jullie over hetzelfde onderzoek van de IGJ (onder 47 aanbieders) gerapporteerd dat de kwaliteit van zorg grotendeels goed was. Ik vind de kop en de teneur van dit stuk heel tendentieus en negatief. Ik vraag me af: is dit de akelige saus van Skipr die hierover heen gegoten wordt of komt dit vanuit de IGJ? Beseffen de schrijvers van dit stuk wat er met een sector gebeurt als dit soort nare berichten gepubliceerd worden? Het is gewoon niet waar wat hier staat (ik ben bestuurder van één van de 47 onderzochte aanbieders en heb de rapportage van de IGJ er nog maar eens bij gepakt). De algehele kwaliteit was goed te noemen was de conclusie van de onderzoeken, dit stuk bevat onwaarheden. Hebben jullie een idee wat dit ook kan doen met het gevoel van ervaren veiligheid van patiënten? Ik zou hierover graag met jullie in gesprek gaan. Met vriendelijke groet, Marga Bijma, bestuurder van de GGz Praktijk m.bijma@ggzpraktijk.nl
Peter Koopman
Als Marga Bijma dit openbaar stelt zal de inspectie hopelijk snel en openbaar ( vakkundig en niet “bezwerend” ) reageren. Het betreft een zeer en zeer ernstige kwestie, toch?