Beeld: kieferpix / Getty Images / iStock
“Focus op Herstel” is de naam van het plan waar GGZ Noord-Holland-Noord voorlopig akkoord op heeft gekregen. De organisatie wil onder meer de wachtlijsten aanpakken. Zo gaat GGZ Noord-Holland-Noord meer fasegericht behandelen met gestructureerde evaluatie- en bijstuurmomenten om zo cliënten sneller te kunnen helpen. Ook wordt het behandelaanbod meer vraaggestuurd opgezet. Dit betekent dat cliënten worden gestimuleerd om regie te nemen en samen met de behandelaar de hersteldoelen te formuleren. Ten slotte worden digitale middelen ingezet, zoals AI-tools en spraakgestuurd rapporteren. Dat moet de administratielast verminderen om zo het werkplezier te vergroten en het beschikbare personeel optimaal te benutten.
Behoorlijke investeringen
Het groene licht van de zorgverzekeraars brengt uitvoering van het plan een stap dichterbij. “Met de goedkeuring van de snelle toets is een belangrijke stap gezet voor de transformatie”, zegt Jos Brinkmann, bestuurder van GGZ Noord-Holland-Noord. “Het betekent concreet dat wij ons programma Focus op Herstel kunnen uitvoeren. De negen nieuwe projecten vragen namelijk behoorlijke investeringen en samen met VGZ en Zilveren Kruis werken we er aan om deze de komende jaren te kunnen betalen.”
Netwerkzorg
Carmen Caspers, innovatiemanager ggz bij VGZ: “In de huidige transformatie is netwerkzorg de volgende doorontwikkeling. Dat betekent enerzijds meer aandacht voor onderlinge samenwerking tussen alle disciplines binnen de GGZ en ook de samenwerking met relevante netwerkpartners in de regio. Anderzijds betekent dat het actief betrekken van familie en naasten van een cliënt in de behandeling. We zien er echt meerwaarde in dat GGZ Noord-Holland-Noord op deze manier toewerkt naar een duurzaam herstel van de cliënt.”
hmcmanagement
IZA krijgt mijns inziens steeds meer het profiel van een financieringsvehikel. Een vehikel dat VWS in het leven heeft geroepen om het zorgveld te bewegen het zorgaanbod te veranderen. Een financieringsfaciliteit die echter door zorgaanbieders wordt gebruikt om beleid uit te voeren dat reeds in de planning zat maar wegens gebrek aan financiële middelen nog niet kon worden uitgevoerd. Een financiële bron die ook voor adviseurs verwelkomd wordt als nieuw omzetpotentieel vanwege de ingewikkelde route die moet worden gevolgd om de de geldmiddelen uit de bron te halen. Wat een omslachtige manier om hetgeen al in de pijplijn zat de ruggensteun te geven die nodig was om in praktijk gebracht te worden. Ter verdediging wordt succes dat berust op reeds in de praktijk opgebouwde samenwerkingsresultaten door de IZA-makers op het conto geschreven van het IZA. Geen wonder dat op die manier de macrokosten van de gezondheidszorg onrustbarend stijgen.
Hans Hof, Healthcare Management Consultancy/Profs4Zorg