Foto: GGZ Oost Brabant
De sociale robot Tonnie is een middel van de ggz-aanbieder om het personeelstekort op te lossen. “De inzet van robotica moet de werkdruk bij medewerkers verlagen en daarmee hun werkplezier verhogen. Hiervoor dient Tonnie als testcasus, al belooft zijn traineeship van een jaar veel goeds”, licht Fred Pijls, bestuursvoorzitter van GGZ Oost Brabant, toe. Als dit succes doorzet, verwacht hij dat zijn organisatie met name op de locatie Huize Padua over drie jaar maar liefst honderd sociale robots in dienst heeft.
Sociale robot Tonnie
“Net als iedere medewerker levert Tonnie een wezenlijke bijdrage aan het herstel van mensen met mentale kwetsbaarheid”, zegt Lianne Verbruggen, directeur behandelzaken Huize Padua en klinisch psycholoog. “Zijn traineeship van afgelopen jaar stond in het teken van kennismaken met verschillende collega’s en het leren van verschillende noodzakelijke competenties. Door zijn aanwezigheid kunnen zijn collega’s zich veel meer op hun eigen beroep focussen, wat een positief effect heeft op hen én de cliënten.”
Sociale innovatie met robots
GGZ Oost Brabant is in 2021 gestart met het zogeheten Bèta Programma van het bedrijf Robot Ctrl. Het uitgangspunt daarbij is sociale robots niet te zien als hardware maar als medewerkers. “Wanneer iedereen ervan uitgaat dat de sociale robots net als hun menselijke collega’s een arbeidscontract hebben, creëer je een andere dynamiek”, zegt Pijls. “De balans tussen mens en technologie kan namelijk alleen op lange termijn werken als je de sociale innovatie vooropstelt.”
Verbruggen vult aan: “De inzet van een robot moet iets toevoegen aan het leven en herstel van iemand en wij geloven dat op deze manier binnen twee jaar sociale robots een steeds grotere rol zullen spelen in de zorg. We bereiden ons hier al op voor. Zo rollen we een gesloten communicatienetwerk uit, zodat sociale robots op een veilige manier met elkaar en hun menselijke collega’s kunnen communiceren.”
Personeelstekort ggz
De aanstelling van Tonnie moet een keerpunt creëren in de aanhoudende problematiek van de personeelskrapte in de zorg, stelt Pijls: “We zijn op een punt gekomen waar we niet meer op dezelfde voet door kunnen gaan. Ook al behouden we iedereen, dan nog hebben we niet voldoende personeel. Dat is een demografische ontwikkeling. Dus moeten we zoeken naar andere oplossingen. Ik kan me voorstellen dat de inzet van robots als zorgmedewerkers voor veel mensen spannend klinkt, maar als zij zien wat Tonnie voor zijn cliënt en collega’s betekent, zullen zij snel overtuigd raken. Over het algemeen merken we dat het resultaat van de zorginzet telt. Soms kan dat zelfs beter gebeuren door een robot dan een mens. Hier proberen wij anderen ook van te overtuigen.”