Eén op de drie Nederlanders registreert activiteiten en gezondheidsdata met apps of wearables. Consumenten staan open om deze data te delen met hun zorgverzekeraars, werkgever of commerciële organisaties.
Dit blijkt uit cijfers van de Smart Health Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.000 Nederlanders. Bijna de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat. Vooral onder 18 tot 35 jarigen en Nederlanders met een laag inkomen is het draagvlak groot. Van die groepen is 59 respectievelijk 51 procent bereid hun data te delen.
Beloning
Drie van de tien consumenten zijn bereid om de gegevens over hun gezondheid te delen met de werkgever. Hier moet wel een beloning tegenover staan, zoals extra vrije dagen of een bonus. Als commerciële organisaties hun klanten korting bieden op hun dienst of product is 16 procent bereid om gezondheidsdata te delen.
Niet toegestaan
In alle gevallen is het heel belangrijk dat er vertrouwelijk en met zorg met de data wordt omgegaan. Bij commerciële organisaties zijn consumenten daar het minst gerust op. Ondanks de bereidheid van consumenten is het volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor werknemers niet toegestaan om gezondheidsdata te verzamelen, zelfs niet als de werknemer toestemming geeft.