Gezondheidsdata
Online consumentenadviseur Pricewise stuurde een vragenlijst en kreeg 2.000 reacties. 48 procent van de respondenten vindt het maar niks als dit soort gegevens in handen zijn van hun verzekeraar. Voor grote techpartijen als Google en Facebook ligt dat percentage met 64 procent nog hoger. Toch denkt een derde van de respondenten (34 procent) dat deze techpartijen in de toekomst mogelijk zullen samenwerken met zorgverzekeraars.
Beloningsprogramma’s
Suzanne Löwik, expert zorgverzekeringen bij Pricewise, geeft aan dat dergelijke beloningsprogramma’s inmiddels al een bekend fenomeen zijn bij zorgverzekeraars. “We zien al bij meerdere zorgverzekeraars lifestyle-gerelateerde beweeg- en beloningsprogramma’s. Het is goed denkbaar dat het delen van data van een gezonde levensstijl in de toekomst leidt tot directe korting op je zorgpremie.” Löwik stelt daarbij wel dat het niet moet impliceren dat de premie van mensen die geen data delen, omhooggaat.