Foto: Gerhard Seybert/stock.adobe.com
Dit blijkt uit de resultaten van de Financiële Zorgthermometer van Finance Ideas onder de leden van Fizi, een netwerk van zorgfinancials.
Overheidsbijdrage schiet tekort
Volgens Finance Ideas is de voorlopige overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA) voor 2024 onvoldoende om de afgesproken loonstijgingen op te vangen. Daarnaast staan de tarieven onder druk in de verschillende deelsectoren. In de ouderenzorg is een besparing van 1,2 procent doorgevoerd die zal oplopen tot 3 procent in 2026.
Directe loonstijging
De nieuwe cao heeft geleid tot loonsverhogingen van 10 tot 15 procent tot en met 2024. Voor werknemers in lage schalen geldt een minimale ondergrens, waardoor de gemiddelde loonstijging verder kan oplopen. Sectorbreed anticiperen zorgfinancials op een gemiddelde stijging van de directe loonkosten van bijna 7 procent in 2023 en 7,5 procent in 2024. Daarnaast zijn in de verschillende cao’s afspraken gemaakt over een hogere reiskostenvergoeding, een betere vergoeding voor onregelmatig werken en meer zeggenschap bij roostering.
Tarieven inhuurkrachten stijgen
Ook de inzet van personeel niet in loondienst (PNIL) stijgt in 2023 als gevolg aanhoudende krapte arbeidsmarkt. Een ruime meerderheid van de respondenten verwacht dat de kosten voor PNIL toenemen in 2023 ten opzichte van 2022. De gemiddelde verwachte stijging is een kleine 5 procent. Deze toename wordt mede veroorzaakt door het gestegen uurtarief voor inhuurkrachten. 40 procent van de respondenten verwacht in 2023 meer dan 10 procent van de personeelskosten uit te geven aan PNIL.
Meer uitstroom
Mogelijke oorzaak voor de hoge inhuurkosten is het aanhoudend ziekteverzuim, denkt Finance Ideas. De helft van de zorgfinancials verwacht daarnaast dat de uitstroom van personeel in 2023 toeneemt ten opzichte van 2022.
Peter Koopman
De zorgfinancials wijzen op de stijgende loonkosten. Deze waardevolle “cijferaars” AAN de zorg, zullen zich realiseren dat zonder voldoende erkende professionals IN de zorg ( primair proces ) er ook niet meer gecijferd hoeft te worden om te weten dat Op=Op beleid, resp. afname Volume primair proces, noodzakelijk is en een niet omkeerbare neerwaartse spiraal volgt. Maar er is ook perspectief. De AI en automatisering leent zich ook om veel werk AAN de zorg te verminderen, resp. af te stoten. Hoewel Schoonmaak, Voeding, Technisch onderhoud enz. AAN de zorg wel zinvol lijkt. Maar beveiliging is eigenlijk een publieke taak en over het terugdringen van administratieve lasten is al veel gesproken ( nu de daden nog ). Tja het kan verkeren!