De huisartsenspoedpost is er voor klachten die niet kunnen wachten tot het volgende spreekuur van de eigen huisarts. “We willen daarom iedereen vragen om, voordat ze ons bellen, goed te bedenken of er sprake is van echte spoed”, zegt Marije Hilhorst, directeur Zorg bij Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei.
Thuisarts.nl
Patiënten kunnen hierbij gebruikmaken van websites als thuisarts.nl en moetiknaardedokter.nl. Alleen zo houdt de huisartsenspoedpost de spoedzorg in de avond, nacht, weekenden en op feestdagen beschikbaar voor patiënten die echt niet zonder hulp kunnen.
Triage
Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei ziet ook dat steeds meer patiënten besluiten zich zonder afspraak te melden. Hilhorst: “Een bezoek aan de huisartsenspoedpost kan alleen als iemand eerst heeft gebeld. Een speciaal opgeleide doktersassistente stelt vervolgens meerdere vragen om in te schatten of het inderdaad een spoedklacht betreft. Het kan dus voorkomen dat het advies is om af te wachten tot de volgende werkdag van de eigen huisarts.”
Wachttijden
De doktersassistentes merken ook dat de wachttijden aan de telefoon door de drukte oplopen. Hilhorst: “Er is steeds minder begrip en geduld voor de triagisten die hard hun best doen om middels vragen een goede inschatting te maken van de ernst van de klachten. We vragen iedereen die belt begrip te hebben voor de huidige situatie en de druk waar de huisartsenspoedzorg momenteel onder gebukt gaat.”
dseelen
Misschien ook druk met spoedzorg die direct naar SEH zou kunnen? Heb vorige week zondagnacht 4 uur bij huisartsenpost gezeten met 81 jarige demente moeder. Duidelijk zichtbaar gebroken pols. De triagist bij de HAP stond erop dat we eerst langs huisarts moesten. Die kon (natuurlijk) niks doen en stuurde mijn moeder na het stellen van 3 vragen ( die op de SEH wederom werden gesteld) door naar de SEH.
Volgende keer bel ik 112.