Aanleiding voor het onderzoek is de toenemende digitalisering van de huisartsenzorg. Via de een zogeheten zelfscan konden de ruim negenhonderd deelnemers aan het onderzoek hun eigen digitale vaardigheden inschatten.
Uit de zelfscan blijkt dat bijna 23 procent moeite heeft om in het huisartseninformatiesysteem (HIS) basale handelingen als het inzien van patiëntgegevens of het declareren naar zorgverzekeraars uit te voeren.
Ook valt op dat beeldbellen als een van de slechtst scorende vaardigheden naar voren komt uit zowel de zelfscan als afgenomen interviews. Ondanks de invloed van de coronacrisis is beeldbellen nog weinig geïntegreerd in de huisartsenpraktijk.
Functiegroepen
De digitale vaardigheden verschillen sterk tussen verschillende functiegroepen. Met name medewerkers die rechtstreeks met patiënten werken geven aan dat hun digivaardigheid ondermaats is. Managers en administratieve medewerkers hebben hier aanzienlijk minder mee te kampen.
Weerstand, schaamte en gebruiksvriendelijkheid
Als mogelijke oorzaak voor de cijfers noemen de onderzoekers onder meer weerstand ten opzichte van digitale toepassingen, maar ook schaamte over de eigen onkunde. Toch leggen ze niet alleen de schuld bij zichzelf. Ook de gebruiksvriendelijkheid van de systemen laat vaak te wensen over. Daarnaast is er behoefte aan meer werkplekken met webcams en gebruiksvriendelijke en veilige beeldbelapplicaties.