Twee winkels van Albert Heijn in Den Haag gaan oudere klanten extra in de gaten houden. In de filialen komen relatief veel ouderen en de winkels willen daarom extra hulp bieden. “Het is een klein en lokaal initiatief”, zegt de woordvoerster van de supermarktketen naar aanleiding van een verhaal in de Volkskrant. “Maar het past heel goed in ons beleid dat winkels betrokken zijn bij de buurt.”
Het is een initiatief van de zorgorganisatie Royaal Zorg. “De medewerkers in de winkel kennen de ouderen vaak goed. Het plan is ontstaan nadat een oudere man was overleden. Hij kwam vaak in de winkel, maar toen hij al een paar dagen niet was geweest, maakten medewerkers zich zorgen. Ze kregen toen van Royaal Zorg te horen wat er was gebeurd. Daarna is besloten een proef te starten om samen te gaan werken, zodat sneller ingegrepen kan worden als er bijvoorbeeld iets niet goed gaat”.
Training
De medewerkers in de twee Haagse winkels krijgen een training. “Het zou mooi zijn als dit plan andere winkels zal inspireren, maar ieder filiaal is daarin vrij. In Doorn komen er in een winkel bijvoorbeeld veel demente bejaarden, ook daar is medewerkers geleerd hoe ze daar mee om moeten gaan. In Utrecht is er bij een winkel veel aandacht voor kinderen en gezond eten. Iedere winkel kan doen wat voor de buurt nodig is”, aldus de woordvoerster.