• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. IGJ

    De IGJ herkent zicht niet in de kop van dit artikel waarin staat dat wij het aantal meldingen niet aan kunnen. In ons jaarbeeld over 2023 hebben wij al aangegeven dat er vorig jaar 20% meer signalen en meldingen zijn gedaan door burgers. Deze stijging zagen we bij meerdere sectoren. De meeste signalen kwamen binnen over de huisartsenzorg, maar ook over de GGZ, Medisch Specialistische Zorg en Jeugdzorg kregen we veel meldingen.

    ‘IGJ kan stortvloed aan meldingen niet aan’, klopt niet. De situatie is beheersbaar, en we zijn blij dat zowel burgers als zorgverleners ons weten te vinden voor hun meldingen zodat wij deze informatie mee kunnen nemen in ons toezicht.

    Frits Balthesen wilde op korte termijn de exacte cijfers over meldingen in de huisartsenzorg in het eerste kwartaal weten, daarover hebben we aangegeven dat dit ons tijd kost omdat we nog bezig zijn met registreren. Dat wil niet zeggen dat wij de meldingen niet aan kunnen.

    Voor ons toezicht zijn meldingen door zowel burgers als zorgverleners erg belangrijk omdat we als inspectie niet overal kunnen zijn. De inspecteurs lezen deze berichten voor ze ergens op bezoek gaan en zo te weten of er iets speelt, óf ze beoordelen de lijst of ze met voorrang naar een zorgaanbieder of zorgverlener moeten gaan.

  2. Schuiringa

    De zorgwet van Borst is mislukt.

    Marktwerking in de zorg werkt niet.

    Er heerst nu alleen nog maar wantrouwen.

    Hoeveel klachten van zorgverleners over de Inspectie IGJ zijn er. Na het wangedrag tijdens de covid nep pandemie van de IGJ tegen huisartsen met torenhoge boetes is de relatie tussen de zorg en de IGJ kapot.

    We zijn klaar met de iGJ. Dit uit zich in totale desinteresse en demotivatie van de zorgverleners.

    Voer de zorgwet van 2005 weer terug in.

    Verwijder de zorgverzekeraars.

    Laat de zorgverleners de spelregels voor de IGJ opstellen.

    Een minister die de IGJ opdracht geeft om zorgverleners te pakken heeft voor ons de deur dicht gedaan.

  3. Joepkamphoven

    De bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk straat onder druk. Het komt mede door de langere wachtlijsten in de zorg waardoor patienten terugvallen op de huisartsenpraktijk. Kunnen ze bij specialist/GGZ/maatschappelijkdomein niet terecht dan gaan ze andere wegen zoeken waar dan weer een nieuwe verwijsvraag ontstaat. Dus bellen met de huisarts.
    “Als de huisarts het aangeeft dan kan de patient eerder terecht”?!
    Helaas kan dat alleen op medisch inhoudelijke gronden maar het is wel en vraag die weer naar de huisartsenpraktijk komt.
    De situatie van de patient verslechterd in de tijd van het wachten. Dan weer opnieuw analyseren en beoordelen. Weer een vraag voor de huisarts.
    Kortom er moet meer doorstroom komen in de zorg.
    Zorg moet niet stil staan. Het organiseren van zorg is niet het probleem maar het leveren van zorg wel. De Regeldruk op de zorg is nu reeds te groot maar als het leger aan regelbedenkers; regelmakers; regeluitvoerders en regelcontroleurs en procescoordinatoren groter wordt…….. dan wordt het zorgproces weer trager.