PhotoSG / stock.adobe.com
“Waarschijnlijk waren het nog meer meldingen en signalen”, zegt een woordvoerder van IGJ: “We zullen mogelijk nooit het exacte aantal klachten weten. We hebben grote achterstanden in de werkvoorraad. Het is erg druk met de meldingen.”
IGJ heeft geen verklaring voor de stijging van het aantal meldingen. De klachten zijn sterk toegenomen de laatste twee jaar. Vorig jaar steeg het aantal klachten met 25 procent naar 2063. Deel van de oorzaak van de groei is het aantal klachten over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van huisartsenzorg bij Co-Med. Het aantal signalen over deze keten verdubbelde het afgelopen jaar ruimschoots: van 109 in 2022 naar 227 vorig jaar.
Veel klachten over Co-Med
Vorig jaar registreerde IGJ gemiddeld 57 klachten per kwartaal over Co-Med. Dat is in het eerste kwartaal van dit jaar al ten minste 89: een toename van 52 procent en een dubbel zo snelle groei als bij de huisartsen die niet zijn aangesloten bij Co-Med. IGJ heeft geen cijfers over Centric Health: daarover ontving de inspectie vorig jaar nog 33 meldingen.
Met verreweg de meeste klachten doet IGJ niets. “We stellen geen onafhankelijk onderzoek in, maar nemen de informatie mee in ons reguliere toezicht. Als we over een zorgaanbieder meerdere of heel ernstige signalen krijgen waardoor we zorgen hebben over de kwaliteit, veiligheid of beschikbaarheid van deze huisartsenzorg, kan de inspectie besluiten hier onderzoek naar te doen.”
Aanwijzing voor Co-Med
Zo heeft IGJ vorig jaar een aanwijzing gegeven aan Co-Med. Dit bedrijf zou niet hebben geborgd dat patiënten in geval van spoed binnen dertig seconden een arts aan de telefoon krijgen. Dit is in strijd met richtlijn 1 van de LHV over bereikbaarheid en beschikbaarheid. Ook zou niet zijn geborgd dat een huisarts van Co-Med bij spoed binnen een kwartier bij een patiënt is. Bovendien waren Co-Med-vestigingen niet altijd bereikbaar voor triage of advies aan patiënten.
IGJ
De IGJ herkent zicht niet in de kop van dit artikel waarin staat dat wij het aantal meldingen niet aan kunnen. In ons jaarbeeld over 2023 hebben wij al aangegeven dat er vorig jaar 20% meer signalen en meldingen zijn gedaan door burgers. Deze stijging zagen we bij meerdere sectoren. De meeste signalen kwamen binnen over de huisartsenzorg, maar ook over de GGZ, Medisch Specialistische Zorg en Jeugdzorg kregen we veel meldingen.
‘IGJ kan stortvloed aan meldingen niet aan’, klopt niet. De situatie is beheersbaar, en we zijn blij dat zowel burgers als zorgverleners ons weten te vinden voor hun meldingen zodat wij deze informatie mee kunnen nemen in ons toezicht.
Frits Balthesen wilde op korte termijn de exacte cijfers over meldingen in de huisartsenzorg in het eerste kwartaal weten, daarover hebben we aangegeven dat dit ons tijd kost omdat we nog bezig zijn met registreren. Dat wil niet zeggen dat wij de meldingen niet aan kunnen.
Voor ons toezicht zijn meldingen door zowel burgers als zorgverleners erg belangrijk omdat we als inspectie niet overal kunnen zijn. De inspecteurs lezen deze berichten voor ze ergens op bezoek gaan en zo te weten of er iets speelt, óf ze beoordelen de lijst of ze met voorrang naar een zorgaanbieder of zorgverlener moeten gaan.
Schuiringa
De zorgwet van Borst is mislukt.
Marktwerking in de zorg werkt niet.
Er heerst nu alleen nog maar wantrouwen.
Hoeveel klachten van zorgverleners over de Inspectie IGJ zijn er. Na het wangedrag tijdens de covid nep pandemie van de IGJ tegen huisartsen met torenhoge boetes is de relatie tussen de zorg en de IGJ kapot.
We zijn klaar met de iGJ. Dit uit zich in totale desinteresse en demotivatie van de zorgverleners.
Voer de zorgwet van 2005 weer terug in.
Verwijder de zorgverzekeraars.
Laat de zorgverleners de spelregels voor de IGJ opstellen.
Een minister die de IGJ opdracht geeft om zorgverleners te pakken heeft voor ons de deur dicht gedaan.
Joepkamphoven
De bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk straat onder druk. Het komt mede door de langere wachtlijsten in de zorg waardoor patienten terugvallen op de huisartsenpraktijk. Kunnen ze bij specialist/GGZ/maatschappelijkdomein niet terecht dan gaan ze andere wegen zoeken waar dan weer een nieuwe verwijsvraag ontstaat. Dus bellen met de huisarts.
“Als de huisarts het aangeeft dan kan de patient eerder terecht”?!
Helaas kan dat alleen op medisch inhoudelijke gronden maar het is wel en vraag die weer naar de huisartsenpraktijk komt.
De situatie van de patient verslechterd in de tijd van het wachten. Dan weer opnieuw analyseren en beoordelen. Weer een vraag voor de huisarts.
Kortom er moet meer doorstroom komen in de zorg.
Zorg moet niet stil staan. Het organiseren van zorg is niet het probleem maar het leveren van zorg wel. De Regeldruk op de zorg is nu reeds te groot maar als het leger aan regelbedenkers; regelmakers; regeluitvoerders en regelcontroleurs en procescoordinatoren groter wordt…….. dan wordt het zorgproces weer trager.