Skipr Daily daily 26 augustus 2022
Artikelen uit de daily

IGJ-leidraad continuïteit zorg stelt samenwerking centraal en patiënt voorop

Als de continuïteit van zorg in de knel komt – bijvoorbeeld bij faillissementen – moet het belang van cliënten of patiënten voorop staan. Dat gaat boven zakelijke belangen. Daarvoor is een goede structuur nodig van verschillende zorgaanbieders in een regio, samen met zorgverzekeraars en gemeenten. Eerder stelde de NZa handvaten op voor zorgverzekeraars en zorgkantoren hoe om te gaan met de zorgplicht. Nu heeft ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) uiteengezet wat zij verwacht van zorgaanbieders als het gaat om continuïteit van zorg.

Lees verder
Ver- of nieuwbouwplannen versus stijgende bouwkosten; nog haalbare kaart? Kuipers: geen aansporing van WHO nodig voor scherp coronabeleid Patiënt mag bij rechtszaak artsdossier niet inzien Catharina Ziekenhuis zoekt bouwer voor specialistisch fitnessapparaat Europese criteria voor ontwikkeling duurzame medicijnen Bravis, huisartsen en opticiens starten anderhalvelijnszorg optometrie Ipse de Bruggen bouwt prefab energieneutrale woningen in Nieuwveen Nieuw bestuur voor Zorggroep Almere Podcast: Hoe huisartsen met innovatie de zorg persoonlijker willen maken

  • Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. Binjamin Heyl

    ”IGJ-leidraad continuïteit zorg stelt samenwerking centraal en patiënt voorop”’…..Volgens mij bestaat dat devies al decennia en vraag ik me af is dit d zoveelse reclamecampagne of vervelen zijn er dames en heren die zich zo vervelen e n mnaar weer eens deze oude kou uit d sloot halen en zich vervolgns op de borst slaan: kijk eens wat wij weer goed bezig zijn. Hoe dan ook dat de centraal staande patienten, clienten, bewoners, mantelzorgers, (leerling) verpleegkundigen en verzorgendn al dcennia nodeloos lijden, komt nog steeds niet binnen.

  2. martine

    Hierbij nog een praktijk voorbeeld hoe de zorg omgaat met bewoners .
    Mijn bewoner werd uit haar appartement geplaats omdat ze haar appartement nodig hadden voor een andere bewoner. Dat gebeurde zonder toestemming van curator. Ze werd daarop in een oudere veel kleinere kamer gehuisvest.
    Hierop een kort geding aangespannen. Daar kwam naar voren dat de instelling wel een zorg overeenkomst was aangegaan maar geen huurovereenkomst. Dat houdt dus in dat bewoners ten alle tijde uit hun appartement kunnen worden gehaald en verplaatst binnen het instellings terrein.
    Dat is mij all 2 maal overkomen
    Al haar inventaris ligt nu on de opslag. Mens onwaardig handelen. Dat is de realiteit.

    • Binjamin Heyl

      En toch staat de patient, client, bewoner centraal aldus bewindspersonen, zorgverzekeraars, bestuurders van zorginstellingen en dat geldt ook de beroepesvereniginghen en vakbonden van verpleegkundigen en verzorgenden en nit de patienten federatie nederland. Wie stelt eigenlijk de centraal staande patient, client, bewoner niet centraal en uw voorbeeld maakt duidelijk dat Jan alleman gewoon belazerd worden met mooie reclamepraatjes. Dat is al decennia zo en zal zo blijven. En zo lang verpleegkundigen en verzorgenden en mantelzorgrs niet gezamnlijk in actie komen om het voor kwetsbare mensen op te nemen blijft het zo.