De afgelopen tijd heeft de inspectie wekelijks contact gehad met een aantal grote en kleine gehandicaptenzorgaanbieders verspreid door heel Nederland. Ook zijn twee brancheorganisaties, de VGN en FLZ, gevraagd. Deze belrondes hadden als doel om de ervaringen tijdens de coronacrisis te inventariseren.
Zorgen
Zorgverleners maken zich met name zorgen over het mogelijk besmetten van hun cliënten en van hun eigen familieleden. Voor cliënten zorgt het sluiten van de dagbehandeling voor veel onrust en leed. Zij ervaren stress doordat de dagelijkse structuur wegvalt, zo meldt de IGJ.
Kansen
Ondanks de hogere mentale belasting, bij zowel cliënten als het personeel, lijken de zorgaanbieders hun zorg georganiseerd te krijgen. De meeste zorgaanbieders geven aan dat het ziekteverzuim en de werkdruk amper of matig zijn toegenomen. Ook biedt de coronacrisis kansen in de organisatie van zorg: zorgaanbieders kijken kritisch naar hoe ze de zorg georganiseerd hebben.