Ook zouden kleinere organisaties vaker betrokken moeten zijn bij regionale overleggen. Dat zou de toegankelijkheid tot de ggz vergroten en wachttijden verlagen, schrijft de inspectie in een analyse na bezoek aan 47 kleine en middelgrote ggz-aanbieders.
Partijen zijn van elkaar afhankelijk om de wachttijden in de ggz te verminderen. Samenwerkingsverbanden met grote ggz-aanbieders, huisartsen en het gemeentelijk sociaal domein zijn daarin helpend, staat in de publicatie.
De ggz-instellingen die werden bezocht hadden een jaaromzet van 700.000 euro tot 60 miljoen euro. Ze bieden laagdrempelige, ambulante zorg voor lichtere klachten (basis ggz) en zorg voor complexe psychische/psychiatrische problematiek (specialistische ggz).
Kwaliteit redelijk tot goed
De IGJ beoordeelt de kwaliteit van zorg van deze 47 ggz-aanbieders als “redelijk tot goed”. Het merendeel voldoet ruim aan de normen van persoonsgerichte zorg (85 procent), deskundige hulpverlener (80 procent) en sturing op kwaliteit (83 procent). Bij de 15 procent van de bezochte ggz-aanbieders die niet voldeden aan de normen en waar risico’s waren voor de kwaliteit van zorg, heeft de inspectie direct gevraagd verbeteringen door te voeren.
Meer verbeterpunten
Andere verbeterpunten die de IGJ noemt: ga veiliger om met medicatie, ondersteun naasten beter, heb meer aandacht voor een veiliger zorgrelatie (onder meer grensoverschrijdend gedrag) en monitor de kwaliteit van de zorg systematischer.